חברא קדישא
חברא קדישאפלאש 90

כל מי ששהה לצד מיטתו של קרוב משפחה שנפטר בבית חולים נתקל בתופעה.

"חאפרים"/"מאכערים" המסתובבים במסדרונות, צדים את משפחות הנפטרים מיד לאחר הפטירה של יקיריהם ומציעים שירותי קבורה שונים כגון: חלקת קבר, הובלת הנפטר, מודעות אבל, הספד, וניהול טקס ההלוויה, שירותים שמרביתם ניתנים בחינם ע"י חברות הקדישא.

כל זה קורה מיד לאחר הודעת הפטירה הרשמית ע"י רופא מטעם בית החולים או רופא/ פראמדיק של מד"א במקרה של פטירה בבית.

כדי למנוע את התופעה, החל המשרד לשירותי דת בשיתוף משרד הבריאות והביטוח הלאומי להפיץ חוברת הסברה מפורטת למשפחות הנפטרים בבתי החולים ובניידות טיפול נמרץ של מד"א.

חוברת הקבורה תימסר ע"י גורמים רשמיים של בתי החולים לידי משפחות הנפטרים ומטרתה לרכז באופן ברור את כל הזכויות ולמנוע בלבול הנגרם כתוצאה מהלחץ הרגשי/ הנפשי לאחר מות יקיריה אשר מנוצל לטובת אותם "מאכערים" אשר גובים סכומי כסף עבור השירותים הללו.

החוברת מחולקת גם במועצות הדתיות ובחברות קדישא ותופץ בהמשך בתרגום לשפות זרות בשיתוף משרד הקליטה.
החוברת מכילה לראשונה, מידע אשר יסייע למשפחות בכל השלבים מפטירת הנפטר ועד הבאתו לקבורה. החוברת כוללת מספרי טלפון חשובים, רשימת הזכויות, מידע הלכתי, נהלים כספיים, תעריפים ועוד.

מנהל בכיר באחד מבתי החולים הגדולים בארץ סיפר כי ממדי התופעה מדאיגים וקיימים אצלו כמו גם בבתי חולים אחרים. "יש אפילו כאלה שמסתובבים במסדרונות בתי החולים ופונים למשפחות באופן יזום. הם שומעים את הבכי במסדרונות וקופצים על המשפחות. לצערי, אין לי שום דרך לעצור זאת", הוסיף.

השר לשירותי דת ח"כ דוד אזולאי ציין, "אנו נלחמים בתופעת המעאכרים. אין ספק שחוברות המידע המחולקות בבתי החולים יביאו למיגור משמעותי של תופעה מכוערת זו. הציבור יידע מעתה כי יש לו לאן לפנות ברגעים קשים כאלה".

מנכ"ל המשרד, עו"ד עודד פלוס, הוסיף, "הגיע הזמן לשים סוף לתופעת ה'חאפרים' בבתי החולים. זוהי תופעה מכוערת אשר מנצלת ועושקת את המשפחות ברגעים הכי קשים. החוברת שמופצת בימים אילו כוללת מידע הכרחי אשר יחסוך תסכול רב ויסייע בהתנהלות נכונה מול הגורמים הרלוונטיים. זהו עוד צעד לשם הנגשת השירות לציבור, אנו עמלים כעת גם על הקמת מוקד ייעודי לסיוע למשפחות הנפטרים בשיתוף פורום חברות הקדישא שייקרא מוקד 120 שמטרתו לתת ליווי צמוד למשפחות ולחסוך מהם עגמת נפש רבה המלווה לתחושה הקשה של האובדן הקיימת ממילא".