גבעת עמל
גבעת עמלפלאש 90

לאחר עשרות שנים של התעלמות והתנכרות מצד הממסד, מאבקם של תושבי שכונת גבעת עמל מתקרב לקו הסיום.

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה בצהריים (ראשון) את 'חוק גבעת עמל' של ח"כ דב חנין ויו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי. על פיו, פינוי והריסת הבתים יתבצע אך ורק באמצעות מתן פיצויים המקנים  בתמורה דיור הולם עבור הדיירים, יורשיהם וכן למי שפונה כבר מביתו.

על הצעה חתומים גם חברי הכנסת אורלי לוי אביקסיס, יוסי יונה, אלי כהן, איציק שמולי, סתיו שפיר, אורי מקלב, יעקב מרגי, אילן גילאון ומיקי זהר.

גבעת עמל יושבה על ידי המדינה עוד בסוף שנות ה 40. לאחר כמה שנים נמכרו שטחים אלו על ידי המדינה ליזם פרטי, תוך סיכום עימו כי ידאג לדיור ראוי ובעל ערך עבור הדיירים שיפונו. במרוצת השנים הקרקע הועברה מיזם ליזם  כאשר המדינה והיזמים לא עומדים בסיכום על מתן פיצוי ראוי.

במקביל החלו התושבים להתמודד עם תביעות חוזרות ונשנות מצד חברות פרטיות המחזיקות בקרקע יחד עם מנהל מקרקעי ישראל ועיריית תל אביב שטענו כי התושבים הם למעשה פולשים. חלק מהתושבים כבר פונו מבתיהם ללא קבלת פיצוי הולם ואחרים נמצאים תחת איום פינוי – שגם הוא ללא קבלת פיצוי הולם.

לדברי יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי, "אחרי עשרות שנים של עוול מתמשך מצד המדינה, הרשויות ובעלי הון, הגיע העת לתקן את העוול שנגרם לתושבים. לא סביר שאדם יפונה מביתו ללא קבלת פיצוי הולם ודיור ראוי. אותם טייקונים שרוצים לעשות כסף על גבם של הדיירים, צריכים היו לנהוג באנושיות ואכפתיות כלפי אנשים שבמשך שנים גרו במקום. כיוון שזה לא קרה, המחוקק נאלץ להתערב."

"אני מודה לשרת המשפטים איילת שקד על הירתמותה למאבקם של התושבים עוד בכנסת הקודמת ומחויבותה להיות ממובילי השינוי", הוסיפה.

חבר הכנסת דב חנין  המלווה במשך שנים את מאבקם של תושבי השכונה, בירך על אישור החוק בועדת שרים לחקיקה. "תושבי גבעת עמל שיושבים על הקרקע היקרה בארץ דורשים את המינימום. הם לא מבקשים שותפות במגדלי הפאר החדשים המוקמים במקום אלא בסך הכל פתרונות דיור בסיסיים של דירה תמורת דירה. המדינה והעירייה לא יכולות להמשיך ולהפקיר אותם ליזמים. לכן חיוני להעביר את הצעת החוק הזאת המעגנת את הפתרון ההוגן והמתבקש".