אמסלם: המבחן של הרכבת יהיה במחיר

ועדת הפנים סיירה בפרויקט הרכבת המהירה לי-ם. אמסלם: "בשום מקום בעולם תחבורה ציבורית אינה רווחית, אלא מסובסדת".

חזקי ברוך - ערוץ 7 , י"ז באדר ב תשע"ו

ועדת הפנים והגנת הסביבה סיירה היום (ראשון) בפרויקט קו הרכבת המהירה לירושלים של רכבת ישראל.

הוועדה סיירה במנהרות, שמעה על שיטת הTBM, שיטת המינהור שהינה מפעל נייד, החופר ומבטן (מצפה בטבעות בטון), עברה במנהרה בת 11 הק"מ, הארוכה בארץ ועמדה על אתגרי שימור ושיקום הנוף ואתגרי הבטיחות הרבים עימם התמודדו המתכננים והמבצעים.

"פיתוח הרכבת מקרב פריפריה למרכז, מנגיש את מקומות התעסוקה, המסחר והבילוי לאוכלוסיות חלשות שאינן בעלות רכב פרטי וחוסך משאבי כסף וזמן עצומים לכלל האוכלוסייה וגם למשק", אומר יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם, "לכן כל כך חשוב שהממשלה החליטה להקדיש לעניין את המשאבים הדרושים. אבל המבחן יהיה לא רק בהשלמת הפרויקט המדהים הזה אלא בתפעולו תוך סבסוד והנהגת תעריפי נסיעה שווים לכל נפש. בשום מקום בעולם תחבורה ציבורית אינה רווחית, אלא מסובסדת. בחשבון הכללי המדינה מרוויחה מעידוד התחבורה הציבורית, בוודאי כשהיא יעילה. כשנגיע להחלטות על מחירי הנסיעה, נדע לעמוד על כך".

ח"כ אמסלם הוסיף "ליוויתי את כל הפרוייקטים בירושלים .לא ראיתי דבר כזה מעולם - זה פרוייקט של פעם בחיים. הוא בלתי נתפס עד שלא רואים אותו מול העיניים".

"אני אעלה ברכבת לירושלים", אמרה ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) במהלך הסיור, "לנסוע היום מהבית שלי עד הכנסת זה לפעמים 3 שעות - שעות עבודה מבוזבזות. הרכבת תתן מענה לכלל אזרחי ישראל". 

בשעות השיא ייסעו ברכבת 4,000 איש בכל כיוון. סמוך לירושלים עובר תוואי הקו בעומק 80 מטר מתחת לפני האדמה. הנוסעים שיגיעו לעיר יעלו לתחנת האומה, ששטחה 70,000 מ"ר, במעליות ודרגנועים שיובילו אותם למפלסים העליונים של התחנה. הרכבות יהיו בנות 12 קרונות, וכל רכבת כזו מובילה בין 1000 ל-1500 נוסעים. הדרגנועים והמעליות בתחנה יכולים לקלוט 6,000 איש בשעה. בשעות השיא תגיע רכבת כל 12 דקות. בסמיכות לתחנה יוקם מתחם חניה שיכיל 1200 חניות.

קו הרכבת עד למודיעין כפר פעיל. מלטרון התוואי מתחיל להתחפר במנהרות (38 ק"מ) וגשרים. כריית המנהרות הושלמה, ועתה מכינים את המערכות התפעוליות. בימים אלה מוקם גשר בגובה 95 מטר ובאורך 960 מטר מעל עמק הארזים. זהו הגשר הגבוה בישראל. עבודות המינהור ובניית הגשרים התחלקו ל-4 צמדי קבלנים, כשבכל צמד קבלן ישראלי ושותף מחו"ל.

משך הנסיעה מתחנת ההגנה בדרום תל אביב לירושלים יהיה 30 דקות. יהיו קווים שיעצרו גם בנתב"ג, מה שיאריך את הנסיעה בשתי דקות. מהירות הנסיעה המירבית תהיה 160 קמ"ש. (בקווי רכבת ישראל היום המהירות המירבית היא 140 קמ"ש). עלות הפרויקט 7 מיליארד ₪. הרכבת תצא לדרך בסוף הרבעון הראשון של 2018.

מנכ"ל רכבת ישראל, בועז צפריר, דיווח לוועדה כי בפרויקט המינהור הועסקו הרבה מאד עובדים זרים, כשעלות העסקתו של כל עובד זר 17,000 ₪ בחודש. על מנת להכשיר כוח אדם ישראלי לפרויקטים הבאים של הרכבת, נפתח קורס הנדסאי מינהור בבאר שבע, ומסלול למהנדסי מנהרות, הכולל לימודי הנדסה אזרחית וגיאולוגיה. המחזור הראשון לומד עכשיו כבר בשנה השלישית, ובו 23 סטודנטים.



טוען....