
משפחות המחבלים ממזרח ירושלים עתרו לבג"ץ בדרישה להשיב להן את גופות בניהן על מנת שיוכלו להביא אותם לקבורה. האם בג"ץ יתערב בשיקול הביטחוני? האם המהלך יוגדר כמהלך הומניטארי? לבג"ץ פתרונים.
על הסוגיה שלא זכתה להגיע לתקשורת הישראלית שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם מאור צמח מתנועת 'לך ירושלים', העוקב אחר המתרחש במזרחה של הבירה ומעדכן אותנו.
העתירה לבג"ץ מובלת על ידי משפחת עליאן שבנה ביצע את פיגוע הירי באוטובוס בשכונת ארמון הנציב, פיגוע בו נרצחו שלושה ישראלים. העתירה הוגשה לבג"ץ לפני כעשרה ימים ובג"ץ הורה למדינה להשיב מדוע לא ייקבע מועד למסירת גופות המחבלים לבני משפחותיהם.
בדבריו מזכיר צמח כי "כעת יש שתי גישות ביטחוניות – הגישה הירושלמית של המשטרה, תחת אחריותו השר ארדן, שמחבל שביצע פיגוע בירושלים גופתו נשמרת בידי ישראל, והגישה של צה"ל שמובלת על ידי השר יעלון שרואה בהחזקת גופת מחבל נטל ולכן משחררים את הגופות".
עם זאת הוא מוסיף ומציין כי באחרונה החלה גם מגמה של שחרור גופות מחבלים ממזרח ירושלים. עד כה שוחררו שלוש גופות שכאלה, אך זאת רק לאחר הסכם מפורט שנחתם עם משפחתו של המחבל. על פי הסכם זה הקבורה בוצעה בשעת לילה מאוחרת, מבלי שתהיה מצולמת ומתועדת וכשמשתתפים בה לא יותר מעשרים או שלושים בני אדם. זאת על מנת למזער את הסיכוי להפיכת ההלוויה למוקד ליבוי והסתה לטרור נוסף.
צמח מציין בדבריו כי נראה שעד כה המשפחות שקיבלו את גופות בניהן המחבלים לידיהן שמרו על הכללים והסיכומים שנחתמו עימן. עם זאת עדיין מקימים שם סוכות אבלים לאחר קבורת המחבלים, על אף שסוכות אלה הפכו זה מכבר לכר הסתה לטרור.
בדבריו מעיר עוד צמח ומציין כי משפחת עליאן העומדת מאחורי העתירה לבג"ץ "מובילה קו מאוד תקיף", כלשונו. "הם עוסקים בקמפיין איסוף הכספים לבניית בתים שנהרסו בידי ישראל. הם מובילים קו הסברתי תקיף בתקשורת הפלשתינית והתקשורת בחו"ל". עוד הוא מזכיר כי מיזם הקריאה לנוער פלשתיני נקרא על שמו של בנם המוגדר כ'שהיד', וזאת לאחר שבהיותו סטודנט באוניברסיטת אל קודס קידם מיזם קריאת ספרים.
כעת, חותם מאור צמח את דבריו, נותר לראות האם יבחר בג"ץ להתערב בהכרעתו בשיקול הביטחוני של מערכת הביטחון אל מול מה שאולי יוגדר כשיקול הומאניטארי או לא. התשובה צפויה להגיע בתוך ימים אחדים כאשר בראשית החודש הבא אמורה המדינה להשיב לבג"ץ לשאלה מדוע לא ייקבע מועד למסירת גופות המחבלים.
