חוג התנ"ך היום
חוג התנ"ך היוםצילום: חיים צח / לע"מ

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ורעייתו נחמה ריבלין, אירחו היום במשכנם את חוג התנ"ך השישי בשיתוף מיזם 929. המפגש עסק ב"קולו/ה של הנביא/ה" מכמה זוויות, מקרא ומדרש.

במפגש נשאו דברים נשיא המדינה, הרב בני לאו, מלכה פיוטרקובסקי שהציגה את קולה של הנביאה, והקאדי ד"ר איאד זחאלקה, מנהל בתי הדין השרעיים שהציג את דמות הנביא על פי האסלאם. כמו כן במהלך הלימוד הגיבו לדבריהם פרופסור אריאל הירשפלד, הרבה תמר אלעד אפלבאום והמשורר אליעז כהן.

"אני חייב להודות, הלימוד בספר מלכים היה עבורי חוויה לא קלה ולפעמים אף ממש חוויה קשה",  אמר הנשיא והוסיף, "המלוכה מפוצלת לשתי ממלכות. הנבואה מפוצלת לנביאים שונים, נביאי אמת, נביאי שקר, נביאי הבעל, וההמון נבוך וכדרכו פוסח על שתי הסעיפים. הלב מחכה לדמות עמה ניתן להזדהות. מישהו שישיב את הכבוד לעם הנפלא הזה, שיחזיר לו את דימויו העצמי הגבוה ואת כוחו ועוצמתו האבודים. דמות כזאת היא דמותו של יאשיהו."

לאחר מכן התייחס הנשיא בדבריו לבחירת יאשיהו להיוועץ בחולדה הנביאה ואמר: "בתנ"ך אנו מוצאים נביאות נשים שהן בדרגה הגבוהה ביותר של המעלה הדתית, נשים בעמדת הנהגה, הובלה והשפעה. אל לנו לשגות בדמיונות, נבואה נשית לא חריפה פחות מנבואה גברית."

הנשיא הוסיף ואמר, "אם הייתי צריך לבחור תכונה בולטת אחת של הנבואה הישראלית, הרי שזו תכונת האמת. האמת איננה תמונת המצב אותה היינו רוצים לראות או לשמוע. היא  לא בהכרח נעימה או מחממת את הלב, אולם איש האמת אומר את האמת משום שהיא כזו, משום שרק היא תוכל לשנות את המציאות. האמת שחולדה מציבה בפני יאשיהו מביאה לכך שבסופו של דבר יאשיהו מכריז על רוויזיה כללית בממלכתו, מהפכה שבה נכרתת ברית בין העם לבין האל. ברית שהעם חותם אותה, ושותף לה, לא ברית של האליטה".

הנשיא הדגיש בסיום דבריו, "האמת היא המחוללת שינוי, היא קולו של הנביא, היא  מייצרת זהות, עניין ורצון לשותפות. בימים ההם ובזמן הזה, האמת, ורק האמת, היא הסיכוי שלנו לשלום, לייחד ולחברה צודקת."

בראשית דבריו התייחס הנשיא לחקירה המתנהלת בימים אלו בצה"ל לאחר אירוע הדקירה שהתרחש בחברון ביום שישי. הנשיא הדגיש, "המערכה שאתה מתמודדת ישראל היא מערכה קשה, מסובכת ומורכבת. חייבים לנהל אותה מתוך קור רוח, נחישות ועקביות. אני ישן הרבה יותר טוב בלילה, כשאני יודע שרב אלוף גדי איזנקוט, הוא הנושא בביטחון ישראל. יש לי את מלוא האמון בו, ובצה״ל על קציניו וחייליו. ואני סומך על המערכת הצה"לית שתחקור ותפיק לקחים מערכתיים ואישיים, אם יש צורך, בצורה זהירה ומהירה."