מוטי יוגב
מוטי יוגבצילום: הדס פרוש, פלאש 90
ועדת המשנה לענייני יהודה ושומרון בראשות ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) דנה היום (שני) בנושא המעברים והמחסומים בכניסות לתחומי יהודה ושומרון ולירושלים.

את הדיון יזם יו"ר הוועדה יוגב והשתתפו בו נציגים מהמטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, נציגי מערכת הביטחון וצה"ל, משרד התחבורה, האוצר ונציגי ההתיישבות.

מספר הפועלים הפלשתינאים העוברים דרך המעברים לעבודה בישראל הוכפל בשנים האחרונות ליותר מ-60 אלף פועלים ביום. גם מספר כלי הרכב הישראלים שעוברים במעברים אלו עומד על למעלה מ-100 אלף כלי רכב בכל יום.

נציין כי למעברים מיהודה ושומרון לתחומי הקו הירוק וכן סביב ירושלים ישנו תפקיד חשוב של בידוק ביטחוני למניעת טרור, אך הם גם מעברים חיוניים למרקם החיים של הפועלים הפלשתינים ושל התושבים היהודיים ביו"ש.

מעברים אלו הפכו בחלקם לצווארי בקבוק המקשים מאד על המעבר בהם ובכבישי הגישה והיציאה מהם. במהלך הדיון דווח שסביב יו"ש קיימים 17 מעברים באחריות משרד הביטחון, ובעוטף ירושלים 12 מעברים פועלים באחריות מג"ב והמשרד לבטחון הפנים.

קיימת מגמה להעברת כל המעברים לאחריות משרד הביטחון, צעד שיעשה אותם מקצועיים יותר הן בהיבט הבידוק המבצעי והן בהיבט השירות.

לדברי יו"ר הועדה ח"כ מוטי יוגב, "העבודה של הגורמים האזרחיים הרבה יותר מקצועית ומסודרת מעבודת החיילים". יו"ר מועצת יש"ע אבי רואה אמר שחלק מהמעברים מהווים בעיה קשה לתושבי יהודה ושומרון, קשה אף יותר מהבעיות הביטחוניות.

מנהל רשות המעברים במשרד הביטחון, תא"ל במיל' כמיל אבו רוקון, דיווח בועדה כי ישנה תכניות לשדרוג המעברים וכן לאזרוח אלה שעדיין לא אוזרחו אך הדבר תלוי בתקציב.

בדברי הסיכום אמר יו"ר הועדה כי "חיוני לשדרג את המעברים המשפיעים על כל מרקם החיים של כלל תושבי יו"ש. איזרוח המעברים גם בעוטף ירושלים זהו כיוון עליו הוחלט בממשלה, הוא ישחרר גם חיילי מג"ב למשימות מבצעיות במרחב ירושלים וישפר הן מבצעית והן שירותית את המעברים".

יוגב הוסיף, "יש צורך לקדם תקציב בסדר עדיפויות לטיפול במעברים הקשים יותר ובכבישים המוליכים אל המעברים ומהם. הועדה תמשיך לעקוב אחר עבודות השיפור החיוניות לתושבי יו"ש".