זו לא חופשה. רחל עזריה
זו לא חופשה. רחל עזריהצילום: הדס פרוש, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה ראשונה את חוק הורות שוויונית של ח"כ רחל עזריה (כולנו) שמשנה את שם חופשת הלידה לתקופת לידה והורות. החוק יאפשר לאבות לקחת 'שעת הנקה'.

על פי חוק הורות שוויונית, שמה של 'חופשת הלידה' ישונה ל'תקופת לידה והורות' - כך שישקף את העובדה שזו אינה חופשה, אלא זמן להחלמת האם והסתגלות התינוק לעולם יחד עם הוריו. בנוסף, שינוי השם יבהיר שגם אבות יוכלו לממש חלק מהתקופה.  

חוק הורות שוויונית מאפשר גם להורים להתחלק ביניהם ב'שעת ההנקה', ששמה ישונה ל'שעת הורות'. כיום רק הורה אחד יכול לנצל את שעת ההנקה, הזכות לצאת שעה מוקדם ממקום העבודה - הניתנת להם בארבעה חודשים הראשונים לאחר החזרה מחופשת הלידה.

על פי החוק החדש, יהיה ניתן לחלק את היציאה מוקדם בין ההורים בהודעה מראש למעסיק לגבי חלוקת הימים בין ההורים. 

לדברי יוזמת החוק, ח"כ רחל עזריה (כולנו), "חוק הורות שוויונית מצטרף לרצף של חוקים שאני ומפלגתי 'כולנו' יוזמים. חוקים המתאימים את שוק העבודה לחיי היומיום של משפחות: חוק החופשות, חוק חלוקת ימי מחלת הילד, וכעת חוק הורות שוויונית. נשים בישראל עובדות הכי הרבה שעות ויולדות הכי הרבה ילדים ביחס למדינות ה-OECD. לכן עלינו כמדינה לאפשר ולעודד את חלוקת גידול הילדים בין שני ההורים".

עזריה מסבירה כי "שינוי שמות חופשת הלידה ושעת ההנקה נועד לשקף טוב יותר את רוח המשפחות כיום, בהם שני ההורים לוקחים חלק פעיל - ולתקן את התיאור של התקופה שאחרי הלידה כחופשה". 

לדבריה, "כל מי שאי פעם היתה או היה בתקופה כזאת, יודעת טוב מאוד שחופשה זה לא. זאת תקופת החלמה מלידה וטיפול אינטנסיבי בתינוק או תינוקת קטנטנים שזקוקים לך בכל רגע נתון. זאת תקופה מדהימה, אבל חופשה זה לא. החוק הזה מבקש לתת לכל משפחה להחליט מה נכון בשבילה,ולעודד הורים לחלק ביניהם את גידול הילדים".