הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

הלכות המועדים.

על פי משנתו ההלכתית של הרב יוסף קאפח.

ערך וסידר חננאל סרי הלוי.

קריית אונו,

מכון משנת הרמב"ם,

תשע"ו. 232 עמ'

(5351119‑03)

מכון מש"ה לקח על עצמו להנגיש פסקים אלו לכל דורש ומבקש, וזה יצא ראשונה – הכרך על המועדים.

בהלכות חמץ בפסח הרב קאפח מצטרף למי שמתייחסים למכירת חמץ כאל מכירה בעייתית, ולכן ראוי לדעתו לבער את כל החמץ מהבית. רק בשעת הדחק, כשחוששים שלא יהיה מה לאכול במוצאי הפסח, אפשר למכור לגוי את החמץ במכירה גמורה בכוונה לקנותו ממנו אחרי החג, כפי שעשה הרב קאפח עצמו בזמן המצור על ירושלים בפסח תש"ח.

*****

תורה מציון.

עיונים בפרשיות השבוע.

מאת בן ציון קריגר.

ירושלים,

תשע"ו. 526 עמ'

(6427117‑02)

בירורים ועיונים ופירושים לפרשיות השבוע, כפי שיצאו מפיו ומעטו של המחנך והסופר הרב בן ציון קריגר, איש ירושלים שבין החומות. מדובר בתערובת של ישן וחדש, של כבד וקל, הכול בשפה ברורה ונעימה. כך הוא מביא ארבעה פירושים לדברי משה התמוהים אחרי מות נדב ואביהו "הוא אשר דיבר ה' בקרוביי אקדש" – היכן דיבר ה' דבר זה? והתשובה: או כדברי רש"י - בפסוק "ונקדש בכבודי"; או בפסוק "והכהנים הניגשים אל ה' יתקדשו" שנאמר בסיני; או באזהרה לימי המילואים "ומִפתח אוהל מועד לא תצאו ולא תמותו"; או כדברי הרשב"ם שמדובר על אהרן עצמו – שקבלת הדין שלו תהווה קידוש השם.

גם ספר זה שזור בהערותיו של הגאון המופלא, רבה של ירושלים העתיקה, הרב אביגדֹר נבנצל שליט"א, כיד ה' הטובה עליו.

*****

הגדה של פסח 'חד גדיא'.

אמרות נאות, פרפראות, דברי בדיחה וחידוד.

בעריכת הרב יצחק דדון.

ירושלים,

תשע"ו. שמג עמ'

(6738944‑050)

הרב דדון חיבר וערך ספרים רבים, אך הפעם מדובר על משהו שונה: זהו לקט של ביאורים וחידודים וסיפורים משמחים ומעוררי חיוך סביב ההגדה של פסח, שמתאימים בעיקר לרגעים ה"עייפים" של ליל הסדר. כך למשל על הגבהת היין ב"והיא שעמדה" מביא הרב דדון את דברי רבי אברהם הכהן מתוניסיה שמיד אחרי "והיא שעמדה" מגיע "צא ולמד". ללמדך שכל הבאים עלינו לכלותינו לא בגלל התרחקותנו מהם שנאו אותנו, שהרי יעקב היה חתן ובן בית אצל לבן ובכל זאת הוא רדף אחריו ורצה להשמידו...

הפיסקה האחרונה, על החובה לעסוק בהלכות הפסח "עד שתחטפנו שינה", מספרת על שני גובים שנטלו מסרבן מיסים זה את המנורה וזה את המיטה, כנראה האחד סבר שהלילה נוצר לשינה ולכן לקח את המנורה, והשני שהלילה נוצר לגירסה ולכן נטל את המיטה; אך האיש נותר קירח מכאן ומכאן.

[email protected]