"מי מפחד ממעצרים מנהליים"

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי וחברי הכנסת אלעזר שטרן, אוסמה סעדי ובצלאל סמוטריץ' השתתפו אחר הצהריים (ראשון) בפאנל תחת הכותרת "מי מפחד ממעצרים מנהליים" שנערך בכנס לשכת עורכי הדין באילת. 

"אני כאן כמשפטן ואני כמייצג את המדינה, אומר שאנחנו לא אוהבים מעצרים מנהלים וזו לא דרך המלך", אמר נזרי בפתח דבריו. ''אם היה אפשר היינו הולכים למשפט. הדבר האידיאלי לא תמיד מתקיים כמו עוד דברים בחיים. מעצר מנהלי זה הרע במיעוטו ומציל חיים כפשוטו''.

המשנה ליועמ"ש הדגישה את הצורך בהוצאת צו מנהלי והסביר בין היתר כי ''אם אני אחשוף מקורות אני לא אוכל להציל את הפיגוע הבא. לכן אין ברירה אלא לנקוט במעצר מנהלי. זה לא עונש אלא כלי מניעתי שנועד להציל חיים. כל מעצר כזה מאושר על ידי בית משפט והוא רואה את כלל הראיות''.

נזרי חשף כי לאחר רצח בני משפחת דוואבשה בכפר דומא אירעו עוד שני מקרים של השלכת בקבוקי תבערה לבתים של פלסטינים, שלא התלקחו. הוא הדגיש כי "מעצרים מנהליים זה לא מגרש כדורגל, אני לא מחפש תיקו. כשיהיו אפס פיגועים יהיו אפס מעצרים מנהליים.

"הייתי שמח שהתוצאה הייתה אפס-אפס אבל המציאות מראה שיש יותר מעצרים מנהליים של ערבים בגלל שיש יותר טרור פלסטיני", הסביר המשנה ליועמ"ש.

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) תקף את הזריזות שבא מוצאים צווים מנהליים נגד יהודים. ''לא נולד השופט שיכול לקבל מזוודה ובתוך דקות להחליט. אין ביקורת משפטית על המעצרים המנהליים וזאת פארסה".

סמוטריץ' מתח ביקורת על ההחלטה לא לאפשר לפעיל הימין הקיצוני מאיר אטינגר להשתתף בברית של בנו הבכור. רז נזרי השיב: "זה לא נכון, אפשרנו לו להכניס קרובי משפחה לכלא ולעשות שם את הברית.  סמוטריץ הגיב: ''ממש נוגע ללב''. 

''יש ליקוי מאורות", הסביר סמוטריץ' את עמדתו. ''יש הבדל בין טיפול באויב לבין טיפול בנורמות חברתיות פסולות. אטינגר הוא לא אויב. גם יגאל עמיר וכולם מקווים שהוא יהיה בכלא עד יומו האחרון אף אחד לא קרא לו טרוריסט. גם לאם שרצחה את ילדיה לא קוראים טרוריסטית. זו המצאה של הזמן האחרון''.

"נמאס לנו שמדינת ישראל לא מבינה שהיא במצב מלחמה. מעצרים מנהליים זה רק כי זה פוגע בחפים מפשע. לי אין אמון עיוור במערכת הביטחון. גם היא יכולה לטעות ואני לא אקח את הסיכון הזה ולכן מעצרים מנהליים זה רע כי זה עלול לפגוע בחפים מפשע", סיכם ח''כ סמוטריץ'. 

צילום: ארן דולב
צילום: ארן דולב

גם ח"כ אוסאמה סעדי השמיע ביקורת חריפה על המעצרים המנהליים ואמר למשנה ליועמ"ש "אתם הפכתם את המעצרים המנהליים לדרך הקלה - מביאים לכם עצור פלסטיני, חוקרים אותו חצי שעה ויאללה שולחים אותו למעצר מנהלי למשך חצי שנה".

ח''כ אלעזר שטרן (יש עתיד) תקף את סמוטריץ' על דבריו. ''שמעתי את האמירות של בצלאל על בית המשפט ולדעתי מדובר בטרור מילולי . טרור הוא טרור הוא טרור. ואני הייתי מחמיר עם טרור יהודי יותר מאשר טרור ערבי.

"העניין של מעצר מנהלי הוא עניין של מינון. אני חושב שצריך להשתמש כמה שפחות בכלי הזה של מעצר מנהלי. בצלאל, אל תשתכר מזה שהעם אמר את דברו. כולם רוצים להיות חברים של החייל ושל אמא שלו אבל יש לנו טוהר הנשק. משפט הרשת לא אומר כלום ואני רוצה מנהיגות שתעצב ולא שתסחף עם הרשתות'', כך שטרן.

עו''ד ענר הלמן, סגן מנהלת מחלקת בג''צים במשרד המשפטים, העידה כי"בית המשפט העליון שלנו טיפל בכמות בלתי נתפסת של מעצרים מנהליים. קוראים לזה מעצר מנהלי אך מדובר במעצר שיפוטי שנעשה על ידי שופט''.

היא טענה כי כל בקשה להוצאת צו מעצר נבחנת בקפידה. "על כל תיק יושבים שלושה שופטים שרואים את החומר ושואלים שאלות''. על חוסר האמון במערכת המשפט אמרה הלמן "אם לא מאמינים במערכת זה עצוב. אני מקווה שבעוד 100 שנה תוכלו לראות את מה שאנחנו רואים".

במהלך שלב השאלות מהקהל, נשאל עו"ד רז נזרי, המשנה ליועמ"ש, על פרשת דומא והטענות על עינויים קשים בחדרי החקירות. "כל העדויות של אנשים שמואשמים ברצח מחדר החקירות הן לא תורה מסיני. מיטת סדום לא הייתה.

"יש קמפיין ציבורי מאז דומא נגד השב"כ ונגדנו שהשפיע על הנוער הדתי. חקירת שב"כ זה לא פיקניק. השב"כ מגן על כולנו. תפקידנו הוא להיות גם להילחם בטרור וגם להיות שומרי הסף. נילחם בטרור ונמצא כלים משפטים לשמירה על שלטון דמוקרטי.

נזרי הדגיש, "כשזורקים בקבוק תבערה על משפחה - זה טרור. אי אפשר להשוות בין טרור יהודי שהוא קטן מול הטרור הערבי שהוא אכזרי והרבה יותר נרחב".