גאווה לשרת מדינה יהודית ודמוקרטית

אליקים רובינשטיין, שופט בית המשפט העליון והיועץ המשפטי לממשלה לשעבר, דיבר אמש (שני) בכנס לשכת עורכי הדין באילת על היוזמה של שרת המשפטים לפצל את תפקhד היועץ המשפטי לממשלה ועל הביקורת המוטחת בבג"ץ.

''אני נגד הפיצול של תפקיד היועמ"ש. אם זה עובד למה לפצל?", שאל רובינשטיין והמשיך בעצה ליועץ המשפטי הנוכחי, אביחי מנדלבליט, "אני בעד שהיועץ ישתתף בישיבות הממשלה, אך כדי שלא לפגוע ביכולת להחליט בנושאים פליליים כדאי לא להתרועע עם השרים.

''בכל שנותי כיועץ קיבלתי הרבה מאוד הזמנות לאירועים והלכתי רק פעם אחת וכל שאר הפעמים לא הלכתי כדי לשמור על מרחק", סיפר.

השופט רובינשטיין הודה שקיימת משפטיזציה בישראל והסביר מה גרם לכך, "כשאני הייתי יועץ משפטי היו בכנסת ארבעה יועצים משפטיים והיום יש כחמישים, אבל יש לזה סיבות. כמו שהרמב"ם אמר שלפעמים יש מטוטלת שלפעמים היא צריכה לנוע לכיוון אחד כדי לחזור לאמצע. המשפטיזיציה נבעה מזה שהיו קלקולים ועיגולי פינות".

באשר לביקורת המוטחת בבית המשפט העליון והתערבותו בהחלטות ממשלה אמר רובינשטיין, "פשוט שמותר לבקר את מערכת המשפט ובג"ץ, השאלה היא האם אתה עושה את זה באופן ענייני או מתלהם. אני מקבל ביקורת באהבה. תבקרו באופן הוגן לגופו של נושא שאפשר יהיה להתווכח".

רובינשטיין דיבר גם על הכבוד שצריך לרכוש כלפי מערכת החוק, "חכמינו אמרו 'הווי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה איש רעהו חיים בלעו', שלומה של מלכות זה שלטון החוק, כלומר היכולת לכבד מסגרת אף על פי שגם היא יכולה לשגות".

"אחרי כל הביקורות ואחרי הכל, תראו איזה נחת זה לשבת במדינה יהודית ודמוקרטית, ויש לנו ממשלה ויש לנו כנסת ובית משפט ושלטון חוק. ולמרות כל הסוגיות החשובות שאנחנו מתווכחים עליהן זו גאווה לשרת מדינה כזו".