אוהדי בית"ר (ארכיון). לא יגיעו למשחק מול סכנין?
אוהדי בית"ר (ארכיון). לא יגיעו למשחק מול סכנין?צילום: פלאש 90

"עד שישחק ערבי בבית"ר", כך נקרא הקמפיין אותו החלו להריץ בקיץ האחרון בעיתון 'הארץ', עיתון המזוהה עם השמאל שבמדינה.

כחלק מהקמפיין אותו הריצו בעיתון 'הארץ', נערכו מספר כתבות בהן בחנו אלה משלל זוויות את הסיבות וההשלכות לכך שמעולם לא הוחתם שחקן ערבי־ישראלי בקבוצה הירושלמית הבכירה, בית"ר ירושלים.

במועדון הירושלמי לא אהבו את סדרת הכתבות, אך לא עשו דבר כנגד ראשי העיתון וכתבי הספורט שהמשיכו לקבל חומרים ואף נכנסו לסקר את משחקי הקבוצה הירושלמית ביציע העיתונאים. 

הפיצוץ בין הקבוצה לכתבי הספורט של העיתון הגיע לפני כשלושה שבועות כשבמועדון הירושלמי החליטו לשים סוף לקמפיין שלדבריהם חרג מגבולות העיתונאות וחופש הביטוי. 

בעיתון הארץ המשיכו לנהל את הקמפיין המדובר ואף הלכו איתו צעד אחד נוסף כשבכל פעם שאוזכר שמה של הקבוצה הירושלמית, נכתב בסמוך כי בבית"ר לא משחק ולא שיחק מעולם שחקן ערבי.

בבית"ר כאמור החליטו לצאת כנגד כתבי הספורט של העיתון ובנוסף להסרתם מקבוצת הוואטצאפ של הכתבים המסקרים את הקבוצה, אף הורו להם כי מעתה לא יוכלו להיכנס אל תוך תחומי יציע העיתונאים, ואם ברצונם להיכנס אל תחומי המגרש יצטרכו הם לרכוש כרטיסים, בדומה לאחרון האוהדים.

השיא התרחש במשחק הכדורגל האחרון של הקבוצה הירושלמית, עת אירחה זו את המוליכה הפועל באר שבע ביום שני האחרון. כתב הארץ שניסה להיכנס אל יציע העיתונאים נענה בשלילה ובמערכת העיתון החליטו להחזיר לירושלמים מלחמה שערה.

בעיתון הארץ נכתב כי "ההדרה המכוונת של כתבי "הארץ" מאיצטדיון טדי כדרך להעניש את המערכת על אופן הסיקור שלה אינה מקובלת בחברה דמוקרטית, שאמורה לדגול בחופש עיתונות ובמגוון דעות". לדברי מערכת העיתון, "קבוצת כדורגל לא יכולה להחליט מי יסקר אותה ומי לא, ולא יכולה לקבוע מה ייכתב עליה".

עוד נכתב בעיתון היום כי "כנראה שהתזכורת התמידית של "הארץ" על הכתם הגזעני המחריד שרובץ על הקבוצה לא מסתדר להם".

בתכנית "מעודכן ועכשיו" עם אלעד קינסט ברדיו גלי ישראל התייחס אושרי דודאי, דובר ומנהל הקבוצה לקמפיין של עיתון הארץ כשסיפר כי בבית"ר שיחקו ארבעה שחקנים בעלי מוצא מוסלמי, כך שלדבריו קמפיין זה של עיתון הארץ אינו נכון, מעבר לעובדה כי אלה חורגים מגבולות העיתונאות.

בעיתון הארץ הודיעו כי הגישו אמש תלונה רשמית כנגד הבית"רים למנהלת הליגה ולהתאחדות לכדורגל, אך לדבריהם "כשם שלא השכילו לטפל במדיניות החתמת השחקנים הגזענית במועדון הירושלמי, כך נראה שאין ביכולתן להציב קו אדום לבית"ר ירושלים גם במקרה זה".

עוד אמרו ראשי העיתון כי "אם בית"ר לא תחזור בה מן הסנקציה הנלוזה הזאת, יפנה "הארץ" לבקש צו מניעה לקראת משחק הבית הבא שלה".

"אנו עומדים על זכותנו לסקר את המועדון ואת הכדורגל הישראלי בדרך בה אנו רואים לנכון. אף אדם או גוף לא יגרמו לנו להפסיק לכתוב על בית"ר ירושלים, אך בד בבד נמשיך להזכיר כי בשורותיה מעולם לא שיחק שחקן ערבי. מבחינתנו, זאת אמירה חשובה בהרבה מכל פרשנות או סיקור מקצועי. אפליה וגזענות הן חתירה נגד המהות העמוקה ביותר של הספורט".