דונלנד טראמפ
דונלנד טראמפצילום: Jim Young, Reuters

דונלד טראמפ לא הפסיק להיות פייבוריט במירוץ לראשות המפלגה הרפובליקנית – גם אחרי ההפסד הצורב השבוע בוינקונסין לטד קרוז.

הסקרים אמנם ייחסו למדינה הזו חשיבות גדולה וסימנו אותה כנקודת השבר האפשרית של המיליארדר – והפעם, בניגוד לפעמים קודמות רבות – הם גם קלעו למציאות.

טראמפ עם זאת לא מתרגש. הוא ממש לא לוקח ללב סקרים – ומבחינתו גם להישגים האחרונים של טד קרוז אין משמעות. "בכל שבוע אומרים כי מדובר בשבוע האחרון של קמפיין טראמפ. אחר כך באים הפעם נראה שמשהו שונה מתרחש. יריביו של טראמפ פתחו במלחמת התשה נגדו. במפלגה הרפובליקנית חוששים מאוד מהמצב שבו הוא ייצג את המפלגה בבחירות לנשיאות
ואומרים לי, 'אדוני אני לא יודע מה קרה אבל הסקרים טעו'".

אבל הפעם נראה שמשהו שונה מתרחש. יריביו של טראמפ פתחו במלחמת התשה נגדו. במפלגה הרפובליקנית חוששים מאוד מהמצב שבו הוא ייצג את המפלגה בבחירות לנשיאות, וכסף, שהוא שם המשחק.

מיליוני דולרים הושקעו בשבועות האחרונים בקמפיין נגטיבי לא רק מצד המתחרים – אלא גם מצד גורמים רפובליקנים אחרים שאינם אוהבים, בלשון המעטה, את המועמד הצבעוני והרועש, ומעדיפים לראות פוליטיקאי ולא אאוטסיידר.

כל הכוחות מושקעים דווקא בשל הטענה שהמומנטום של טראמפ כבר נעצר וכי יש בכוחו של קרוז להפוך את הקערה על פיה.

אבל טראמפ לא ממש מתכוון לוותר. הוא כבר הצהיר שירוץ עד הסוף – למרות שההיסטוריה מלמדת ששורה של הפסדים כמו שחווה יכולה לפגוע בו אנושות. המיליארדר עם זאת, עשוי מחומרים אחרים – ואתגרים כאלה רק מדרבנים אותו לפעולה.

במקרה של טראמפ זה עלול להיות מתורגם מהר מאוד להתבטאויות קשות ומעליבות במיוחד נגד יריביו במירוץ – וגם נגד מתנגדיו במפלגה הרפובליקנית.

כדי להגיע מנצח לועידת המפלגה בקיץ – דרושים למועמד הרפובליקני 1237 צירים. לטראמפ יש כרגע 740, לקרוז 514 ולג'ון קייסיק, שמן הסתם עוד יפרוש בהמשך, 143 בלבד
השאלה הגדולה היא למה דווקא עכשיו. מדוע דווקא בויסקונסין ייעצר טראמפ? נראה שהציבור האמריקני – ובמיוחד זה הרפובליקני שטיפח, יחד עם אמצעי התקשורת, את הבלון של טראמפ, הבין שרגע האמת מתקרב והאיש הזה באמת עלול לייצג אותם ולהתמודד מול הילארי קלינטון. במקרה הגרוע מבחינתם – גם להפוך לנשיא.

ניו יורק היא התחנה הבאה של המועמדים – והיא גם בסיס האם של דונלד טראמפ. למדינה יש הרבה צירים יחסית – והיא תהיה מבחן הכוח שלו. נכון לעכשיו לא צפוי לו שם הפסד, אבל יריביו חותרים כרגע למקום אחר לגמרי.

המטרה מבחינתם היא מספר הצירים. כדי להגיע מנצח לועידת המפלגה בקיץ – דרושים למועמד הרפובליקני 1237 צירים. לטראמפ יש כרגע 740, לקרוז 514 ולג'ון קייסיק, שמן הסתם עוד יפרוש בהמשך, 143 בלבד.

המטרה של הרפובליקנים היא ליצור מהלך חוסם למיליארדר ששואף להשיג את מספר הצירים הדרוש עוד לפני הועידה ביולי. שכן, אם לא ישיג אותו – מתקיים הליך שזכה לכינוי 'ועידה פתוחה' שבו מתקיימים מספר סבבים של הצבעה ושם – כשכולם כמעט יתאחדו נגדו, סיכויו לצאת כמנצח שואפים לאפס.

אז מה נותר לטראמפ? להיות טראמפ. על הססמה הזו הוא ביסס את הקמפיין שלו – שכלל צעקות, עימותים, התבטאויות קשות נגד מגזרים שלמים – והרבה מאוד נוכחות, בין אם חיובית ובין אם שלילית שלו.

להוריד פרופיל הוא לא מסוגל – ונראה כי דווקא טראמפ יהפוך לדוגמה הקלסית לאמרה הידועה – "חיים ומוות ביד הלשון", שבפוליטיקה מתבררת תמיד כנכונה ביותר.

---

מתוך מגזין ערוץ 7