פרס ישראל? משה כחלון
פרס ישראל? משה כחלוןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

1. במהלך השבועות האחרונים מפרסם משרד החינוך מדי פעם את שמותיהם של הזוכים בפרס ישראל השנה, אשר יקבלו את הפרס בטקס החגיגי הנערך מדי שנה במוצאי יום העצמאות.

האחרונים ברשימה היו הזוכים בפרס "מפעל חיים": הרב אלי סדן - ראש מכינת בני דוד בעלי והאלוף במילואים דורון אלמוג - יו"ר הכפר השיקומי "עלה נגב".

אם עדיין לא מאוחר לכנס עוד ועדת פרס אחת, אני מבקש להציע לשר החינוך נפתלי בנט להוסיף עוד קטגוריה אחת לרשימת הקטגוריות בהן מחולק פרס ישראל, ולחלק השנה את "פרס ישראל לאופורטוניזם".

כן, אני יודע שזו הצעה מעט משונה, אבל לדעתי זה יכול להצליח ולהיות הסטראט-אפ הבא של ישראל, ושר החינוך שלנו כידוע אוהב סטארט-אפים. גם יש לי מועמד, מכובד במיוחד, לקבלת הפרס בפעם הראשונה, מועמד קצת מפתיע אולי, שר האוצר משה כחלון.

2. כחלון ידידנו הוא פוליטיקאי ותיק, לא אחד שנולד אתמול, ולכן הוא מומחה גדול באומנות האופורטוניזם, אומנות ניצול ההזדמנויות.

ראה כחלון ידידנו הזדמנות להפוך ליקיר האליטה הותיקה, והחליט להפוך להיות "הלורד שומר החותם" של מערכת המשפט הישראלית. מי שיעמוד כחומה בצורה מול כל ניסיון למתוח ביקורת על המערכת המשפטית הקדושה, וחס וחלילה ליצור בה איזו שהיא רפורמה.

;
כחלון מתנגד צילום מסך

אלא שידידנו השר כחלון שכח כנראה שמזה כשני עשורים אנחנו חיים בעידן הארור ששמו "עידן האינטרנט", ומה שאנחנו איננו זוכרים - זוכרים הארכיונים שעל גבי המרשתת.

מתברר שפעם, כאשר חשב כחלון שיותר טוב לו לתקוף את מערכת המשפט, הוא דווקא לא היה כל כך משוכנע שהתקפות על בג"ץ הן דבר רע.

כחלון תוקף
כחלון תוקףצילום מסך

3. האם שר האוצר שלנו באמת מאמין שכולנו לקינו באמנזיה חריפה? האם הוא חושב שמישהו מאמין לו שהוא באמת קם בוקר אחד, גילה את האור והחליט שמערכת המשפט הישראלית היא כלילת השלמות?

הניסיון של כחלון להצטייר כמגן מערכת המשפט הוא מביך. החלטתו להתנגד לכל שינוי במערכת היא תוצאה של ניסיון קלוש לקושש קולות במחוזות השמאל. על מזבח הניסיון האופורטוניסטי לקושש עוד מנדט או שניים כחלון מסכל הזדמנות היסטורית, יתכן שבלתי חוזרת בעשורים הקרובים, לעשות כמה שינויים נחוצים ודחופים במערכת המשפט.

4. השינויים הנדרשים באופן דחוף הם שלושה, כל היתר יכולים לחכות קצת:

הראשון הוא שינוי שיטת בחירת השופטים כך שבית המשפט העליון לא ימשיך להשתמש בזכות הווטו המוקנית לו על מנת לוודא שלבית המשפט העליון יבחרו רק שופטים בדיוק בצלמו ובדמותו.

השינוי השני הוא הסדרת המשפט המנהלי בחוק כך שיובהרו גבולות הביקורת המנהלית על הרשות המבצעת וחקיקת פסקת התגברות סבירה כך שיבהרו סמכויות בג"ץ לפסילת חוקים ויוחזר האיזון בין בג"ץ לכנסת.

השינוי השלישי הוא פיצול תפקידי היועץ המשפטי לממשלה ליועץ מחד ותובע כללי מאידך, והסדרת פעילות היועץ והכפופים לו כמערך יעוץ ולא מערך ניהול.

5. אף אחד מהשינויים הללו לא יכול להתבצע היום בגלל הווטו שגזר עליהם כחלון במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. הוא הפה שאסר והוא גם הפה שיכול להתיר.

גם אם שלושה שינויים זה נראה לו מוגזם, נראה לי שנוכל להתפשר על שניים מהם בקדנציה הנוכחית, ולהשאיר את השלישי לעת מצוא. במידה שהוא ימשיך להתנגד נציע לשר החינוך להעניק לו את פרס ישראל לאופורטוניזם בטקס רב הרושם במוצאי יום העצמאות.