כיפת הסלע, מתחם הר הבית
כיפת הסלע, מתחם הר הביתPhoto by Garrett Mills/FLASH90

אזור מזרח ירושלים בכלל והר הבית בפרט ממשיך להיות מוקד הסתה פלשתינית לעידוד המנתקפות על ישראל וחידוש גל הטרור. כך עולה מנתונים הנאספים מדי יום ביומו בתנועת 'לך ירושלים'.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מאור צמח, איש התנועה, המספר על שורת אירועים שהתרחשו בימים האחרונים תחת שרביטה של התנועה האסלאמית, תנועה שכידוע הוצאה אל מחוץ לחוק, ומולה, כך נראה נכשלת שוב ושוב מערכת האכיפה הישראלית.

בדבריו מציין צמח את פסטיבל אל אקצא שאותו קיים אתמול הועד למען אל אקצא, פסטיבל שריכז אליו ילדים ובני נוער להפעלות שונות סביב אל אקצא וחשיבותו. הועד שמאחורי האירוע משויך לתנועה האסלאמית ומטרתו היא הצבת אל אקצא במרכז השיח הערבי ישראלי. באירוע זה, גם אם עלה בידי הרשויות הישראליות למנוע מליצנים להגיע למתחם ההר כחלק מהפעילות הרי שגורמי האכיפה לא בלמו באופן משמעותי הרבה יותר את עצם קיומו של האירוע.

בנוסף, מציין צמח, עצרו כוחות הביטחון את הדרשן של תפילות יום השישי בשל ההסתה ששילב בדרשתו. במקביל הוא מזכיר דרשת הסתה שהתקיימה ברחוב בכפר סילוואן ובה נישאו דברים נגד הרס בתי המחבלים בירושלים.

בדבריו מוסיף צמח וקובע כי האווירה אותה מבקשים אנשי התנועה האסלאמית לקבע בימים אלה בדרשות, סרטונים, מפגנים ומפעלים שונים, מזכירה את הימים שקדמו לחגי תשרי, הימים בהם החל גל הטרור הנוכחי שנמשך מזה כחצי שנה.

בהקשר זה הוא מזכיר את פרסומו של סרטון הקובע כי ישראל חופרת מתחת להר הבית. בסרטון זה לקחו חלק אנשי עמותת השמאל 'עמק השווה', ולדברי צמח מדובר במעורבות חסרת תקדים של אנשי הארגון הממומן מידי האיחוד האירופי שחובר לתנועה האסלאמית בסרטון בו ארכיאולוג מטעמה קובע כי ישראל חופרת מנהרה בדרכה לנקודה שממנה הדרך אל מתחת לאל אקצא עשויה להיות קצרה ביותר, אמירה בעלת משמעות מתסיסה ומסיתה עבור תושביה הערבים של ירושלים.

"בתקופת ראש השנה וסוכות היו טפטופים בנוסח של 'אל אקצא בסכנה' ואז הגיע גל הטרור", מזכיר צמח ומספר על סרטון שעלה אתמול לרשת ובו התנועה האסלאמית קובעת שפריסת והצבת המצלמות בהר, מהלך עליו החליטה ממשלת ישראל יחד עם אנשי המלך הירדני, יפגע בחופש הפולחן ויאפשר לישראל לצפות במתרחש בתוככי המסגדים, סיבה ראויה לצאת למאבק נגד הצבת המצלמות. "סרטון מסית מאוד ובוטה מאוד", מסכם צמח שכאמור מוצא הקבלה כמעט מיידית לאווירה שרווחה בתקופת חגי תשרי ובימים שקדמו להם. לדברים אלה הוא מוסיף ומציין כי המהלכים המדוברים מקודמים בעיקר על ידי התנועה האסלאמית ותנועת הפתח' כשמנגד "אני לא רואה הרבה פעילות למנוע את המעורבות של שתי התנועות הללו".