הרב אורי שרקי
הרב אורי שרקיצילום: יוני קמפינסקי

הרב אורי שרקי מגיב על פרשת החייל היורה מחברון בפודקאסט השיחות השבועי שמוקלט עמו מדי שבוע.

"יש סכנה אמיתית באי-מילוי פקודות, בלי קשר לצדקתה או לאי-צדקתה של הפקודה. לגופו של עניין, הפקודה גם איננה צודקת. הפקודה הייתה צריכה להיות, שמחבל לא יוצא חי מפעולה בה הוא נמצא - לא בגלל שעלולים לירות בו כתגובה לסכנת חיים, אלא כחלק ממדיניות לחימה", אומר הרב שרקי.

"הבעיה היא שהפקודה איננה כזאת", ממשיך הרב, "ולכן אסור להפר אותה, למרות שהיה ראוי שזאת תהיה הפקודה".

על החייל הוא אומר, "אם בדיעבד נעשתה פעולה כזאת של ירייה במחבל, בוודאי שאין לרדוף את החייל הזה, שבסך הכל פעל באופן מוסרי ומתקבל על הדעת - למרות שהדבר הזה היה מנוגד לפקודות, אם אכן כך".

כשנשאל על מוסריותו של המעשה, השיב הרב בנחרצות, "הצד המוסרי הוא שהאדם שנלחם איתנו, הוא בן-מוות. במיוחד אם זה במסגרת של מאבק לאומי, לא פשע ברחוב".

כאן הבדיל הרב שרקי בין מלחמות מסוג זה ואמר עליהן, "יש חבורות פשע ברחוב, ושם חלים כל כללי ההגנה העצמית, אבל פה מדובר במלחמה. מלחמה של הכלל. שאתה מדבר על הכלל, על מלחמת אומה באומה או מלחמת אומה למען עצמה, אז יש מה שנקרא כללי לוחמה. הרמב"ם כתב שאסור להרוג גוי, כיוון שאינו עושה עמנו מלחמה. ומכלל הן אתה שומע לאו", סיכם הרב.

"אנחנו לא עומדים מול עבריינים, אנו עומדים מול מלחמה, ואת הדבר הזה אנחנו מסרבים להגדיר בתור שכזה, למרות שמי שעומד מולנו אכן מוּדע שזה המצב ופועל בתור מלחמה כוללת נגדנו, גם אם הוא לא לובש מדים, וגם אם הוא לא התגייס רשמית לארגון מסויים", חתם הרב שרקי את דבריו.