הרב גלעד בכנס

הרב יהודה גלעד, רב קיבוץ לביא, התייחס בכנס שעסק בבעלי נטיות הפוכות לבחירה להמשיך ולקיים אורח חיים דתי.

"לפני כעשרים שנה הייתה לי שיחה עם הרב יואל בן נון", סיפר הרב גלעד, "הוא טען אז שהנושא הקשה הבא שהעולם הדתי יעסוק בו זה יהיה הנושא הזה של 'יחסינו אל הקהילה הלהט"בית'.

"אני חלקתי עליו, אמרתי לו שאני לא חושב שזה יהיה הנושא כי חשבתי שמישהו כזה פשוט יפרוש מהעולם הדתי ולכן לעולם לא תהיה בעיה בעולם הדתי".

הרב גלעד המשיך וקבע כי טעה וכי הוא שמח בכך. "אני חושב שזה מראה על עוצמתו של העולם הדתי, עוצמתה של תורה, עוצמתה של הלכה", הסביר הרב גלעד, "שאנשים בוחרים להשאר ולזהות את עצמם בתוך עולם דתי של אמונה והלכה למרות הנושא הזה. למרות הבעיה הזאת - בעולם הדתי זו בהחלט "בעיה". אני אומר בכנות, אני מעריץ הכרעה של כל אחד ואחת שכאלה".

"לא לדחות אבן אחר הנופל"

בכנס, שנערך בבית מדרש "מתן השרון" ברעננה, הוצג מסמך שקורא שלא להוציא מהקהילה אנשים בעלי נטיות הפוכות. "קהילות רבות לא מדירות מתוכן מי שנכשלים בעבֵרה", נכתב במסמך, "הן במצוות שבין אדם לחברו והן במצוות שבין אדם למקום כמו חילול שבת - וכך היא הרוח העולה מהנחיית רבים מרבותינו, ועל כן יש להפעיל גמישות זו גם ביחס למי שנכשל באיסורים הקשורים לחד מיניות".

"האיסור ההלכתי הקיים בקשרים חד מיניים הוא מעשה העבֵרה ולא נטייתו של האדם", נכתב במסמך, "במהלך הדורות ניתנו ביאורים שונים לתופעת החד מיניות, ולפי חלקם הנטייה צומחת אצל האדם ללא בחירתו החופשית. על רקע זה אי אפשר לגנות את הנטייה ואף לא לצוות עליה. ואכן ציוויי התורה וההלכה אינם מתייחסים אל הנטייה, אלא אל ההיבטים המעשיים שהם בחיריים.

''על פי התורה וההלכה המעשים אסורים ולא הנטייה, ועל כן אנשים בעל נטייה חד מינית, גברים או נשים- אין בהם כל פסול הלכתי או מוסרי; הם חייבים במצוות התורה, יכולים להוציא את הרבים ידי חובה ולשמש בכל התפקידים הקהילתיים ככל חבר או חברה", נאמר במסמך ההלכתי.