שלושה עשר מי יודע? 13 עבודות ציור מרהיבות יקרמו עור וגידים בחוצות העיר ירושלים במהלך חודש ניסן, כאשר אומני ציור מדרכות - מהארץ ומחו"ל - יכניסו ממדים של אשליה ופרספקטיבה לעיר הבירה - ובהשראתה. התערוכה תתפרש על פני 13 נקודות ברחבי מרכז העיר.

הרעיון החל לפני שנתיים, כאשר אדוארדו רלרו (Eduardo Relero), אמן ספרדי בינלאומי, החל לצייר את ציור התלת ממד הראשון בסדרה של 13 ציורים של אומנים מובילים מהארץ ומחו"ל ברחבי מרכז ירושלים.

מדובר בציורי רחוב בגדלים שונים בטכניקה הידועה כ"אנאמורפוזה": עיוות של דימוי כך שמנקודת מבט מסוימת נוצרת אשליה של תלת ממד מושלם. וכך, יכולים המבקרים במרכז העיר למצוא עצמם נופלים לתהום ומטפסים על הרים תוך כדי שיטוט ברחובות.

עבור חברת עדן – החברה לפיתוח מרכז ירושלים, והיוזמת והמנהלת האומנותית של התערוכה, נתי גרשוביץ', מדובר היה באתגר אמתי ובנדבך בעל חשיבות עליונה: "בחרנו חומרי יצירה חזקים במיוחד, המיועדים לתנאי חוץ, למזג אוויר משתנה - ולאורך זמן", מספרת גרשוביץ' ומוסיפה: "אני גאה לבשר, שאחרי תקופה טעונה בעיר, הצלחנו להביא את מיטב האומנים מהעולם לחגיגה של אומנות אורבנית עכשווית, שכמוה עוד לא נראה – לא רק בירושלים אלא בישראל כולה".

עד  סוף פסח, יוכל הציבור הרחב לצפות באומנים השונים בתהליך יצירתם, משלב השרטוט, דרך צביעה ועד לביצוע מלא של היצירה, ולהיות שותפים לשילובן של טכניקות מסורתיות ומודרניות ולבניית יצירה רב ממדית עוצרת נשימה.

בפסח, ניתן יהיה, לצפות ביצירות, להתמקם בזווית הנכונה ולהפוך לחלק מהן – וכמובן לתעד זאת באופן עצמאי בתמונות.

הלל שחר, מנהל תחום פיתוח עסקי, עדן – החברה לפיתוח מרכז ירושלים הסביר כי "במופע תעתועי הראיה יוכל כל אדם בכל גיל להתחבר על פי דרכו. מדובר בתערוכה פתוחה וחינמית וב-13 יצירות מרשימות שהחל מחוה"מ רק ממתינות למבקרים שייכנסו אליהן ולתוכן. זוהי חוויה שחברת עדן גאה להיות שותפה ומובילה שלה"

טוב מראה עיניים? לא בהכרח..

מתברר, כך על פי גרשוביץ', שגם לתערוכה רצוי מאוד להגיע מצוידים בכמה כללי אצבע פשוטים, שיבטיחו הנאה מקסימלית: "חשיבות הציורים הללו היא לא רק בתיעוד הציור. צילום טוב של היצירות יפתיע אתכם, משום שהמצלמה מדגישה ומחזקת את אפקט התלת-הממד יותר מאשר העין האנושית תוכל לעשות".

הנחיות פשוטות לביצוע למבקרי התערוכה:

חפשו את ה-נקודה: הציור נראה מזוויות שונות מעוות, אך מנקודת מבט ספציפית אחת ויחידה, הוא מקבל נפח ופרופורציה מושלמים, כך שהסבתא המוזרה ש"מרוחה" על המדרכה ניצבת פתאום בפרופורציה מדויקת.

גם נייד חכם תופס: בדרך כלל בתערוכות קצרות מועד ומאובטחות נהוג לשים עדשה בנקודת המבט, אך כול טלפון עם מצלמה יכול לתפוס את האפקט הנכון מנקודת מבט. 

אין מצלמה? נעצום עין: אם אין מצלמה גם עצימת עין אחת מחדדת את הדימוי מנקודת המבט. 

היכנסו לתמונה: היכנסו בעצמכם או שלחו את מי שאתכם לשטח הציור, לאן שהכי בא להם – בחיבוק עם האובייקט המצויר, על הגשר, בישיבה על השטיח המעופף או בתעופה בין גורדי שחקים, וצלמו אותם מנקודת המבט - כך הם יהפכו לחלק בלתי נפרד מהסצנה המצוירת. 

בנוסף לאירועים אלו יתקיימו בימי חול המועד פסח אירועי השגרה ובהם: שוק הלילה הגדול בישראל, מאות דוכני אמנות, אמני רחוב והופעות לאורך רחוב יפו לצד הרכבת הקלה, ובכל יום שישי בין 10:00-16:00 יריד בצלאל לאמניות עם למעלה מ120 דוכנים של אמנים מכל רחבי הארץ.