לא מהססת לשחוט פרות קדושות. איילת שקד
לא מהססת לשחוט פרות קדושות. איילת שקדצילום: יוסי זמיר, פלאש 90

1. כמעט שנה מכהנת שרת המשפטים איילת שקד בתפקידה בראש הפירמידה המשפטית של מדינת ישראל. עם כינון הממשלה כולם סימנו אותה: הפוליטיקאים מימין ציפו לטלטלות ומהפכות סביב בית המשפט העליון ומערך השפיטה בישראל, עמיתיהם משמאל חזו שחורות לעתידה של המדינה. מבקריה רבים. כך גם תומכיה. בשונה משרי ממשלה אחרים, קשה להישאר אדיש כלפיה. זהו יתרונה. גם חסרונה.

אין ספק. יש לשקד יכולת ביצוע מרשימה ממדרגה ראשונה. היא רושמת בשטח עוד ועוד תוצאות הן שקד רושמת בשטח עוד ועוד תוצאות הן בזכות עקשנותה והתמדתה בעבודתה, והן בשל יכולותיה להגיע לפשרות במטרה לקדם תהליכים וחוקים
בזכות עקשנותה והתמדתה בעבודתה, והן בשל יכולותיה להגיע לפשרות במטרה לקדם תהליכים וחוקים – תכונה המאפיינת פוליטיקאים וותיקים.

בשבוע שעבר היא שוב לא היססה מלשחוט את הפרה הקדושה ולחזור בפומבי על דברי ביקורת שהשמיעה על פסיקות בג"ץ ובתוכם הפסיקה בנושא מתווה הגז. שקד פתחה את נאומה בכנס לשכת עורכי הדין באילת בדברי שבח חמימים לשופטי ישראל ולעומדת בראש מערכת המשפט, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, אולם את המשך הדברים הקדישה לביקורת נוקבת על פסיקות בג"ץ ובעיקר פסיקת בג"ץ בסוגיית מתווה הגז.

"כשרת משפטים אני מוצאת לעצמי זכות וגם חובה לבקר החלטה של בג"ץ שהייתה שגויה", אמרה שקד בנאומה, "משמעותה של הפסיקה שביטלה את מתווה הגז עלולה להתגלות כזו שנאמדת במיליארדים", המשיכה שקד וקוממה עליה את ח"כי השמאל שדרשו את פיטוריה.

2. נסיבות חייה לא היו אמורות להושיבה במשבצת שבה היא ממוקמת כיום. אימה, שנפטרה כששקד הייתה בת 23, הייתה מורה לתנ"ך בעלת דעות שמאלניות. במשך שנים עבדה שקד כמהנדסת מחשבים וכמנהלת שיווק מוצר בסניף הישראלי של טקסס אינסטרומנטס. הפוליטיקה הייתה רחוקה ממנה והלאה.

אבל החיידק הזעיר תמיד קינן בה. בשונה מאימה, היא דווקא העריצה את תורת הימין. כבר בתיכון ייצגה את מפלגת 'הליכוד' בבחירות-דמה שנערכו בין כתליו. לפני כעשור היא הוצנחה ללשכת בנימין נתניהו, אז יו"ר האופוזיציה, ושימשה כמנהלת לשכתו. נפתלי בנט גויס על ידה. שנתיים לאחר מכן שניהם פרשו מהלשכה הראשונה והותירו מאחוריהם משקעי עומק מול בני הזוג בנימין ושרה נתניהו. ‏

מאז היא לא נעלמה מהנוף הציבורי. יחד עם בנט היא הקימה בתחילת 2010 את תנועת 'ישראל שלי' ועוררה לא מעט רעש בסדר היום הציבורי במגוון נושאים המזוהים עם פעילות הימין. את שיא הפרסום את העשייה הפוליטית הבולטת בתפקידה כחברת כנסת מן השורה היא רשמה בתפקידה בוועדה להסדרת חוק הגיוס בקדנציה הקודמת
היא קיבלה כשלאחר הפיגוע באיתמר הפיצה בהסכמת המשפחה תמונות קשות לצפייה של בני משפחת פוגל שנרצחו. "זאת הייתה החלטה קשה", הסבירה בריאיון לעיתונות, "אבל ככה זה במלחמה. לתמונות יש יותר כוח מאשר למלים, וזה עבד וקיבל כותרות. הפלסטינים עושים שימוש במדיה דיגיטלית ואנחנו עושים תקשורת סטרילית. הגיע הזמן להחזיר אש"‏.

3. לאחר שמפלגת 'הבית היהודי' נכבשה על ידי נפתלי בנט, הוצבה שקד לצדו כאשת ימינו. תחילה עמדה בראשות הסיעה והייתה לסמל 'הרוח החדשה' הנושבת במפלגה הציונית-דתית כאישה חילונית בראשות הסיעה בכנסת.

את העשייה הפוליטית הבולטת בתפקידה כחברת כנסת מן השורה היא רשמה בתפקידה בוועדה להסדרת חוק הגיוס בקדנציה הקודמת. במהלך הדיונים בוועדה בראשותה שזכתה לכינוי 'וועדת שקד' היא הייתה לאבן שואבת לחברי כנסת חרדיים מש"ס ו'יהדות התורה', ראשי ישיבות ועסקנים חרדיים ועד לגבאי אדמו"רים שביקשו לשמוע ממנה באופן בלתי אמצעי שהיא עושה הכל כדי לגבש חוק מאוזן.

הסוף ידוע: המטוטלת הפוליטית הכריעה את הכף, לפיד, אז שר האוצר, וליברמן, אז שר החוץ, כופפו את נתניהו שאולץ לשלב בחוק הגיוס את סעיף הסנקציות הפליליות על בחורי הישיבות שלא יתיישרו עם מתווה הקבע בחוק הגיוס. שקד, שזומנה ללשכת נתניהו והבינה שנפל דבר, הרכינה את ראשה ואישרה את החוק בוועדה בראשותה.

4. אל תפקידה הנוכחי כשרת המשפטים נכנסה שקד בזכות קרב כיפופי הידיים ערב כינון הקואליציה למרות המתיחות הרבה בינה למשפחת נתניהו, יחסיה עם ראש הממשלה מתנהלים בצורה עניינית
הנוכחית, קרב שנמשך בין נתניהו ויו"ר מפלגתה נפתלי בנט עד לרגע פקיעת הדד-ליין – ליל ל"ג בעומר האחרון. בלית ברירה, לאחר שניסה נתניהו את כל התרגילים האפשריים על 'הבית היהודי', הוא אולץ לשחרר את משרד המשפטים לטובת איילת שקד לתדהמת כלל השחקנים הפוליטיים.

למרות המתיחות הרבה בינה למשפחת נתניהו, יחסיה עם ראש הממשלה מתנהלים בצורה עניינית. אין בריתות פוליטיות שקטות או שיחות מרעים מזדמנות, אך בכמה וכמה צמתים מרכזיים באחרונה האינטרסים של השניים הצטלבו והיא מצאה עצמה פועלת בכל הכח למען מטרה זהה לראש הממשלה.

מלבד מתווה הגז, שם ראתה עין בעין עם ראש הממשלה את ההתנהלות סביבו ואף גיבתה אותו בפומבי, אחד הצמתים המרכזיים היה בחירתו של היועץ המשפטי לממשלה החדש אביחי מנדלבליט, שלה היו שותפים שרת המשפטים שקד ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט וכמובן ראש הממשלה נתניהו שחפץ בכל מאודו בבחירתו. בצירוף מקרים, או שלא, מנדלבליט היה המועמד המועדף על השניים.

5. כבר ניתן לקבוע שאת המהפכות הגדולות היא ביצעה דווקא במישור הכלכלי במשרדה. מאז עלותה על הכס השיפוטי העליון במדינת ישראל, היא הובילה את הרפורמה החשובה בתחום חדלות הפירעון, היא דווקא במישור הפוליטי-אידיאולוגי רשמה שקד פחות הצלחות ובשורת המעשה אף לא הצליחה לתרגם הלכה למעשה את הבדלי הגישות בינה לקודמיה בתפקיד
הובילה את הצעת החוק למחיקת חובות של חייבים מוגבלים באמצעים. שקד אף רשמה על שמה את חוק נתוני האשראי אותו קידמה יחד עם שר האוצר משה כחלון ובמטרה לפתח את שוק האשראי הריכוזי ולצמצם פניות לשוק האפור וחוקים נוספים.

דווקא במישור הפוליטי-אידיאולוגי רשמה שקד פחות הצלחות ובשורת המעשה אף לא הצליחה לתרגם הלכה למעשה את הבדלי הגישות בינה לקודמיה בתפקיד. ערב כניסתה לתפקיד היא הצהירה כי תיאבק בכוחו של בית המשפט העליון. כחברת כנסת אף יזמה שורת הצעות חוק שנויות במחלוקת בעניינו. הצעות אלה נועדו להילחם במה שמכונה 'האקטיביזם השיפוטי' ושנחשבו לכאלה שעלולות לפגוע במעמד הרשות השופטת. לאורך השנה האחרונה הרבתה לדבר על כך, אך לפי שעה לא נרשמה כל הצעת חוק העוסקת בכך בוועדת השרים לענייני חקיקה בראשותה היא עומדת.

6. כך גם הרעיון לקצץ בסמכויות היועץ המשפטי לממשלה הפך לחלום שנגוז. נושא פיצול סמכויות היועץ הוא רב שנים, רב שיח ורב אמוציות. כל היועצים עד-כה התנגדו לפיצול, מהטעם הידוע שאף גוף או אדם, לא מוכן לקצץ בסמכויותיו, במעמדו, בסמכותו וביכולת ההשפעה שלו.

לא מעט מבין הפוליטיקאים והח"כים, מתנגדים לא מטעמים עקרוניים, גרידא אלא מהפחד שהיועץ המשפטי לממשלה שיבחר לאחר פיצול התפקיד, יהא נתון להשפעתו ושתול מטעמו של ראש הממשלה ויהפוך באחת לעושה דברו. אולם שקד ביקשה לקדם את הנושא מעל לראשו של היועץ היוצא יהודה וינשטיין.

וינשטיין מצדו לא נותר אדיש למלחמה ששקד קידשה נגדו. במידה מסוימת היה זה הקרב המאסף האחרון שלו בטרם פרש מתפקידו. באחד מנאומיו האחרונים בתפקידו כיועץ המשפטי לממשלה כינה את גישתה של שקד בכל הנוגע למערכת המשפט "פשטנית". שקד בחרה שלא להשיב מלחמה. להיפך. היא הצהירה שוב ושוב על רצונה לקדם את מערכת המשפט ואת תפיסת עולמה מתוך הידברות ושיח ולא באופן חד־צדדי. לפי שעה, בשורת המעשה, וינשטיין ניצח. מילותיה של שקד עדיין פורחות באוויר.

---

מתוך מגזין ערוץ 7