הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

גר ותושב.

שיעורים בספר הכוזרי.

מאמר ראשון.

ירושלים, תשע"ו. 176 עמ'

(6521034‑02)

בשנות לימודיו במכון מאיר ובישיבות נוספות הקדיש זמן רב ללימוד עם רבותיו ובהמשך עם תלמידיו בספר הכוזרי, ואף החל לכתוב פירוש שלבסוף החליט לגונזו מסיבות שונות.

סיכומי שיעוריו על המאמר הראשון של הכוזרי, שלדעתו שונה מהותית מארבעת המאמרים האחרים, מוגשים כאן לקוראים בסדר ובסגנון מיוחדים. לדעתו הפילוסוף היווני אפלטון הוא הקרוב ביותר לדרך היהדות, ולא לשווא אומצה גישתו - הוראה בעזרת דיאלוג - בידי ריה"ל.

הרב יפרה גם טוען שהסיפור שעומד מאחורי הספר, והקשרים שנרקמו על פיו בין המלך והחבר, מהווים חלק מהותי מעומק כוונותיו של ריה"ל בהעברת עקרונות היהדות לקוראי הכוזרי, ואינם פטנט ספרותי גרידא. הוא מדייק בהבדלים בין התרגומים השונים, ומצביע על המשמעות של דברי המלך והחבר ללומד העכשווי. ס"א שיעורים בספר, והוא מסתיים בגישה המיוחדת של ספר הכוזרי לגרים ולמעמדם בתוך עם ישראל. ספר מיוחד במינו.

*****

הגותו הפילוסופית של הרב סולוביצ'יק.

כרך ג – תפילה כחוויה.

דב שוורץ.

רמת גן, אוניברסיטת בר אילן, תשע"ו. 509 עמ'

(5318575‑03)

התפילה על כל חלקיה – שבח, בקשה, חוויה, כניעה, רוממות וכו' - היא הקשר המהותי ביותר המחבר בין האדם לבוראו.

במרכז התפילה עומד הנוסח שמוציא המתפלל מתוך שפתיו, והוא כולל תכנים ודרכי התבטאות המשתלבים זה בזה באינסוף צורות, שכל אחת מהן דורשת הגדרה. אולם התפילה גם מעצבת את המתפלל ומשפיעה על חייו, ועשויה לגרום לו להתקרב למצבו הרצוי מתוך מצבו העכשווי המצוי.

הגרי"ד סולוביצ'יק זצ"ל, רבו ומדריכו התורני של דור שלם, שבקרוב ימלאו כ"ג שנה לפטירתו, שאב בגאונותו מהפילוסופיה ומן הקבלה ומן החסידות ומכל מקורות היהדות בהתייחסויות הרבות שלו בכתב ובעל פה לתפילה ולתכניה. כל החומר הרב זה נאסף ונערך וסודר בתריסר פרקים ביד אוהבת על ידי פרופ' שוורץ, שבחריצותו ובכישרונו מגיש לפני המעיין עוד ספר איכות המקיף תחום תורני ומחשבתי שלם.

*****

הרפתקאות ספריית רימונים 2.

אל בעלי הנפש.

יקהת רוזן.

מרכז שפירא, המכון התורני שעל יד ישיבת אור עציון,

תשע"ה. 154 עמ'

(8502822‑08)

עוד ספר מרתק במסלול הזמן של ספריית רימונים המופלאה. הפעם במרכז הסיפור, לאחר תהפוכות והפתעות, הרב יוסף קאפח ואשתו הרבנית בעלת החסד. תוך שילוב מיוחד של מתח ועניין מתגלים יהדות תימן, גזירת היתומים, הקשיים עם הגויים, הקשר המיוחד עם הרמב"ם, העליות לארץ, התורה, החסד והדבקות העקשנית בדרך ועוד ועוד.

[email protected]