כנס איגוד סוכני הביטוח
כנס איגוד סוכני הביטוחצילום: דוברות

בפאנל שהתקיים היום (חמישי) בכנס איגוד סוכני הביטוח באילת בנושא יחסי ממשל ורגולציה, עסקו המשתתפים במורכבות היחסים שבין תפקידם של חברי הכנסת אל מול הרגולטורים במשרדי הממשלה.

על הבמה ישבו זה לצד זה חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ', ניסן סלומינסקי ומיקי זוהר, וכן המפקח לשעבר על הביטוח במשרד האוצר - דורון שורר, ונשיא להב לשכת העצמאים - עו"ד רועי כהן.

ח"כ סמוטריץ' התייחס להתערבות הרגולטוריות שמוביל באחרונה האגף לשוק ההון במשרד האוצר במטרה לכאורה לייצר תחרות בשוק הביטוח. "תחרות צריכה שני תנאים - סביבה רגולטורית מינימליסטית ומידע שמאפשר לציבור לקבל החלטות מושכלות ולבחור ביעילות בין חלופות.

"רגולציה כדי לייצר תחרות זה דבר והיפוכו", טען. ''עודף הרגולציה מייצר חסמים ומקשה על התחרות וגרוע מכך פוגע בתנאי השני שנדרש לשם יצירת תחרות - המידע. עודף הרגולציה והנהלים הופכים את תחום הביטוח לחור שחור מורכב שלא ניתן להבנה ולהתמצאות וממילא מקשה על קבלת החלטות מושכלת מצד ציבור הצרכנים''.

סמוטריץ' הוסיף כי ''המציאות בישראל מלמדת שהניסיונות לייצר תחרות מלאכותית נכשל כמעט תמיד ורק הביאו לעליות מחירים לציבור.

"כך קרה כשבעקבות המלצות ועדת בכר הופרדו קופות הגמל מהבנקים ובפועל כולנו משלמים היום יותר ומקבלים פחות, גם בפתיחת שוק הכספומטים לתחרות שהביאה לעמלה של יותר משישה שקלים למשיכה בכספומטים החוץ-בנקאיים וזו גם תהיה התוצאה של הרפורמה החדשה שבאוצר עובדים עליה עכשיו להוצאת כרטיסי האשראי מהבנקים''.

סמוטריץ' הסביר כי הרפורמה הזו תייקר בהכרח את עלות האשראי לצרכן. ''הבנקים הם הגורמים היחידים במשק הישראלי שיש להם כסף שלא עולה להם ולכן הם יכולים לאפשר קניה באשראי בתשלום חודשי. כל שחקן אחר יהיה חייב לגבות כסף על כל יום מעריכת העסקה ועד ליום התשלום. אז יכול להיות שתהיה תחרות על כמה נשלם על מוצר שעד היום לא שילמנו עליו".

בהמשך אמר סמוטריץ', "התחרות במשק איננה המטרה, אלא אמצעי להורדת מחירים. צריך להפנים שבהחלט יכול להיות שבתנאי השוק הקטן שלנו בישראל לא בכל תחום תחרות תביא אכן לירידת מחירים".

ביחס לרפורמה החדשה שמוביל האוצר להקמת רשות שוק ההון סיכם ח"כ סמוטריץ', "הוצאת תחום אחריות מסוים מהממשלה והעברתו למודל של רשות טומנת בחובה גירעון דמוקרטי שלא נכון לזלזל בו. כדי שדבר כזה יקרה, צריכה להיות הצדקה מיוחדת כדוגמת הפיכתו לאחרונה של המדען הראשי במשרד הכלכלה לרשות לחדשנות טכנולוגית. במקרה זה נדרשת גמישות ופחות בירוקרטיה כדי לעמוד בקצב של תעשיות ההייטק בעולם.

"בתחום שוק ההון והביטוח אינני רואה הצדקה כזו ואיני מבין את הצורך בהקמת רשות עצמאית, כזו שבעצם קיומה מוציאה דה פקטו את השפעתם של נבחרי הציבור ומותירה את ניהול שוק ההון על כל היבטיו רחוק מעיינם של נבחרי הציבור וממילא תדיר את בעלי העניין מהשיח  החשוב וההכרחי בנושאים הנוגעים לאזרחי מדינת ישראל".