מוחה. הרב בערל לאזאר
מוחה. הרב בערל לאזארצילום: Sergei Karpukhin, רויטרס

זעם בקרב הקהילה היהודית ברוסיה לאחר שאחד המועמדים בפריימריז של מפלגת 'רוסיה המאוחדת', מפלגת השלטון, האשים את היהודים המקומיים בשיעורי התמותה הגבוהים במדינה, לאחר שלדבריו הם "ביצעו מהפכה והשתלטו על רוסיה".

המועמד, ולדיסלב ויחורב, נוטל חלק בפריימריז הפנימיים של מפלגת רוסיה המאוחדת בראשות דימיטרי מדבדב, לקראת גיבוש הרשימה לבחירות שייערכו לפרלמנט הרוסי בסוף השנה הנוכחית.

בנאומו שנשא במהלך פאנל בו השתתף מול מועמדים אחרים, האשים ויחורב את היהודים בשיעורי התמותה במדינה ביחס למדינות המערב והכריז כי "העם הרוסי מצא את עצמו על סף מוות לאחר שהיהודים ביצעו מהפכה והשתלטו על רוסיה בתקופת שלטונו של בוריס ילצין".

הקהילה היהודית הביע אכזבתה מכך ש'מפלגת רוסיה המאוחדת' הסתפקה בנזיפה קלה והצהרה של ויחורב שלא יעסוק עוד ביהודי רוסיה במהלך הקמפיין, ולא סילקה אותו משורותיה. 

במקביל הרב הראשי של רוסיה הרב לאזאר שיגר מכתב לראש הממשלה דמיטרי  מדבדב בו ביקש ממנו לפעול ל"טיהור המפה הפוליטית הרוסית מאנטישמים".

בפנייתו כותב הרב לאזאר: "הקהילה היהודית של רוסיה נדהמת מהתבטאות הצינית האנטישמית של משתתף הבחירות המוקדמות למפלגת 'רוסיה אחת' במחוז צ'לאבינסק אשר הכריז על 'קשר היהודים נגד העם הרוסי'. אבל יותר מזה היא נדהמת מכך שהועדה המארגנת רק העירה למתבטא והשאירה אותו בין המועמדים לרשימת הבחירות של המפלגה שאתה עומד בראשה.

"אנחנו יודעים היטב את העמדה הקונסטרוקטיבית שלך בבעיית יחסי העמים. אנחנו מעריכים גבוה גם את עמדתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אשר לא פעם הדגיש צורך ב'רמת אפס של סובלנות' לכל תופעות שנאת הזרים והאנטישמיות. בגלל המדיניות החכמה של ראשי המדינה האנטישמיות ברוסיה צנחה כמעט לאפס. אבל דווקא מפני זה כל התבטאות אנטישמית מושכת אליה תשומת לב מוגברת. במיוחד זה בולט כשמדובר בתקרית שבה מעורב פעיל של מפלגת השלטון.

"אני מקווה מאוד שאתה, בתור יושב ראש מפלגת 'רוסיה אחת', תגיב על תקרית הזאת ותנקוט צעדים לשם מיגור סופי של אנטישמיות בתוך המפלגה וטיהור הזירה הפוליטית של רוסיה מכל האנטישמיים ומכל מי שמוכן להשלים אתם".

הרב לאזאר מסיים את פנייתו, "הפעולות החכמות של הנהגת המדינה הובילו לירידה באנטישמיות במדינה, אך כל תעלול אנטישמי שכזה גורר אחריו תשומת לב רבה. אני מקווה שתגיב למצב שנוצר ותנקוט בפעולות הראויות".