מבחן בגרות
מבחן בגרותפלאש 90

ההיסטוריה מלמדת כי בכל פעם שמשרד ממשלתי מתכנן להפריט גוף מסוים (תוך כדי פיטורי עובדים) או להרע במשהו למקום עבודה עם ועד עובדים מסודר, הגוף המאוים מגיב בהשבתה.

בהמשך, כך ההיסטוריה, הגוף הממשלתי נפגש עם ועד העובדים ומגיע עמו להסדר כלשהו הכולל הסדר פשרה או הבטחות מרגיעות, והגוף המאוים שב לפעילות סדירה לרווחת תושבי המדינה.

הפעם, מיד אחרי פסח צפויה להתרחש מעין תאונת שרשרת: משרדי החינוך והתחבורה רבים עם ועד המורים ועם ועד בוחני הנהיגה (בהתאמה), מועצת התלמידים והנוער הארצית טוענת שהתלמידים הצעירים נפגעים מהמריבה, וכדי לפתור אותה - היא מארגנת בצעד חסר תקדים מסוגו – השבתת כל התיכונים בארץ.אליאב בטיטו, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית: "אנחנו מבקשים מוועד המורים שישנו את הדרך שבה הם נוקטים עיצומים. שימצאו את הדרך למחות. לגבי מבחני הנהיגה, אם השר מעוניין להפריט את הטסטים - שימצא פתרון לתקופת הביניים"

בהודעה מסודרת שהוציאה מועצת התלמידים והנוער הארצית נכתב כך: "מיד לאחר חופשת הפסח יתקיים יום מחאה ארצי שיכלול השבתה של יום הלימודים ביום ראשון (1.5) בכל בתי הספר העל-יסודיים (כיתות י'–י"ב)".

על מה המהומה?

"בתקופה האחרונה נוצרה תופעה חדשה-ישנה שבכל פעם שיש סכסוך עבודה בין ארגון עובדים כלשהו למשרד ממשלתי, אנחנו נופלים בין הכיסאות", קובל אליאב בטיטו, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית. "עכשיו יש סכסוך בין ארגון המורים למשרד החינוך. הסיפור הוא כזה: מורים רוצים תנאים מסוימים ומשרד החינוך לא מוכן לתת להם, הם נמרחים על הידברות ומשא ומתן, כשבינתיים אנחנו, התלמידים הצעירים, סובלים מזה. ארגון המורים לא מוכן 'בינתיים' להתפשר ו'בינתיים' ישבית את כל הפעילויות החוץ-בית-ספריות מיד אחרי פסח. אנחנו אוהבים את המורים שלנו, אבל לנו תכל'ס, אין טיולים.

"הדבר השני הוא ועד בוחני הנהיגה שהחליט להפחית את מבחני הנהיגה כצעד מחאה מול משרד התחבורה. הטסטים היו עד עכשיו עניין של משרד התחבורה, ומעתה ואילך - בעקבות הפרטה - הם ייעשו על ידי גופים פרטיים. ועד בוחני הנהיגה המעשיים מתנגד כמובן להפרטה הזו, כי הם לא רוצים להיות מפוטרים, אז הם שובתים, ובינתיים אין טסטים. ה'בינתיים' הזה נמשך כבר חודש שלם. יותר מ-40 אלף טסטים בוטלו!

"אנחנו בעד ועדי העובדים", אומר בטיטו, "אנחנו בטוחים שזה משהו חיוני למשק ולזכויות העובדים, אבל לא יכול להיות שבכל פעם שיש לאיזה ועד סכסוך עם משרדי ממשלה - יפילו את זה על הנוער".

מבחני נהיגה לא מיועדים דווקא בני נוער, למה אתם מעורבים גם בעניין בזה?

"עיקר הנבחנים הם בני נוער", טוען בטיטו, "אמנם יש נושאים שקשורים לא רק לבני נוער, אבל כל עוד יש 150 אלף תלמיד נהיגה ו-100 אלף מתוכם הם בני נוער צעירים - אנחנו נטפל בזה. אם לא מועצת התלמידים, מי יטפל בזה שתלמיד ייגש לטסט ויש סיכוי גדול שייכשל רק בגלל שלא נתנו לו טסט במרחק זמן סביר שיעורי הנהיגה?"

נפגשתם עם הנוגעים בדבר? הייתה הידברות לפני צעד דרמטי של השבתת לימודים לרבבות בני נוער?

"נפגשנו עם שר החינוך בנט בספטמבר ולצערי לא קרה כלום מאז הפגישה. אולי בגלל שאנחנו בני נוער לא לוקחים אותנו ברצינות כמו גופים חזקים שמשביתים את המשק, כמו עובדי הנמל או חברת החשמל. התחושה היא שאנחנו מנסים לעשות כל מה שאפשר בדרכים של הידברות - אבל זה לא עובד. גם עם שר התחבורה ישראל כ"ץ נפגשנו וסיכמנו שמהרגע שההפרטה תצא לפועל ועד שהיא תושלם - יהיו 20 בוחנים נוספים לתקופת הביניים. זה מה שהצלחנו להוציא ממנו. אני מקווה שזה יספיק לכל הנבחנים... מהצד השני נפגשנו גם עם ועד בוחני הנהיגה ועם ועד המורים ומתברר שהם לא מוכנים לחרוג מדעתם ולו במקצת".

תכל'ס, מה אתה מציע?

"שני דברים. לגבי ארגון המורים, אני מבקש שישנו את הדרך שבה הם נוקטים עיצומים. שימצאו את הדרך למחות. לגבי מבחני הנהיגה, אם השר מעוניין להפריט את הטסטים - סבבה, אבל שימצא פתרון לתקופת הביניים, ולא שיוסיף לנו 20 בוחנים וזהו. שיביא מנהלים מקצועיים שיעשו בינתיים טסטים כסדרם. לא ייתכן שתלמיד שחסך לרישיון והשקיע מכספו וממרצו יחכה לטסט כל כך הרבה זמן".

יכול להיות שברגע האחרון הכול יסתדר והלימודים יתנהלו כרגיל?

"לצערי, לפי מה שנראה כרגע - לא משרד החינוך ולא משרד התחבורה יחזרו בהם. אנחנו כמו בהליך גירושין שהילדים בתווך סובלים ואין לאל ידם להושיע את עצמם. אנחנו מרגישים כמו שק החבטות של הגופים הגדולים. עם כל הכבוד לוועדי העובדים, זו לא דרך להעביר מסר לממשלה. מי מעביר מסר פוליטי דרך בני נוער שאין להם כוח פוליטי?!"

אתה לא חושב שבעצם ההשבתה שלכם יש סוג של גול עצמי? אתם הופכים לכלי נשק בידם של הנלחמים,ואולי אף פוגעים בתלמידים בעצם החופשה המאולצת הזו.

"אין כוונה לפגוע בתלמידים, יש גיבוי מכל התלמידים שיודעים שאנחנו הגוף היחיד שפועל למענם בשטח. אנחנו הגוף שמייצג אותם, והשבתת הלימודים ליום אחד לא תפגע בהם ואף תעשה אפקט שיסביר קצת מה אנחנו מרגישים, ויציג גם את הכוח של התלמידים מול העולם. זה בסך הכול יום לימודים אחד וזה סמוך לחזרה מחופשת הפסח, במימונה, ואני בהחלט מקווה שזה יעזור לקדם את זכויות התלמידים".

הצטרפו עכשיו למנויי "מקום בעולם"

מגזין הנוער של עולם קטן. לדפדוף בגליון לדוגמא לחצו כאן