זירת הפיגוע בי-ם, אתמול
זירת הפיגוע בי-ם, אתמולצילום: חזקי ברוך

ניצב בדימוס אריה עמית, לשעבר מפקד מחוז ירושלים, מעריך בשיחה עם ערוץ 7 כי הפיגוע שאירע אתמול (שני) בירושלים מסמן עליית מדרגה בטרור היחידים שפוקד את ישראל בחודשים האחרונים.

"זה טיפה מוקדם לתת הערכה מלומדת, אנחנו עדיין לא יודעים מי המחבל. אבל בהערכה שלי, היות וככל הנראה מדובר במטען לא מקצועי, ודאי לא כמו שהיה לנו בשנות התשעים, אלא במשהו מאולתר, אז אפשר להעריך שזו עליית מדרגה באינתיפאדת היחידים.

''צעיר ערבי בדק איך מכינים מטען, עלה לאוטובוס והתפוצץ בכוונה או שהייתה לו תקלה. זה כמובן לא מפחית מהפאניקה שהייתה מעצם העובדה שמדובר באוטובוס ונפגעו אנשים רבים, אבל זה לא מריח כמו פיגוע של החמאס ולא מזכיר את טרור האוטובוסים של שנות התשעים ותחילת שנות אלפיים".

עמית מעריך כי כמו בכל שנה, תקופת החגים מועדת לפורענות. "תמיד לקראת חגי ישראל הגדולים יש עליית מתח פוליטית ודתית, תמיד יש בזמן הזה צרות גם מצידם וגם מהצד שלנו, הכוננות גבוהה.

''צריך גם לחכות לראות מה יהיה בהר הבית, בתקווה שלא משוגעים מהצד שלנו ויש לא מעט, ולא משוגעים מהצד שלהם יחליטו דווקא בפסח לעשות אירוע".

לדבריו במלחמה מול טרור היחידים ידיה של ישראל על התחתונה. "עם כל העוצמה הגדולה שלנו, מול טרור של יחידים זו מלחמה לא בתנאים שווים. אין כאן שמץ של מודיעין, אין מושג על מי מדובר, מתי ומה הכוונה".

מפקד מחוז ירושלים ניצב יורם הלוי

עמית מטיל ספק בדבריו של ראש הממשלה שקבע שגל הטרור בדעיכה, "יש עליות ויש ירידות, הגיע הזמן שיבינו שאין לנו שום השפעה על אינתיפאדת היחידים, לא לטובה ולא לרעה, הרחוב מחליט, פתאום קם ילד על צד שמאל ומחליט לפגע.

''ייתכן שאם הנושא הפוליטי היה בטיפול והייתה הנהגה חזקה בשני הצדדים שמתחילים לדבר אולי היה שביב של תקווה, אבל כרגע יש מנהיגים חלשים שלא שואפים לשום מקום ולא מאמינים בהידברות, ומשום כך כרגע הרחוב קובע".