נתניהו וסיין לונג
נתניהו וסיין לונגצילום: חיים צח, לע''מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אירח הבוקר (שלישי) בירושלים את ראש ממשלת סינגפור לי סיין לונג שהגיע לביקור רשמי בן ארבעה ימים בישראל, בראש משלחת המונה כ-60 איש.

עם ראש ממשלת סינגפור הגיעו שר החוץ, השר לענייני סביבה ומשאבי מים ושר המדינה.

לאחר טקס קבלת הפנים נפגשו שני ראשי הממשלה בארבע עיניים והמשיכו לפגישה מורחבת בה השתתפו בין היתר שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים יובל שטייניץ והשרים הנלווים לראש ממשלת סינגפור.

שני האישים דנו בהידוק שיתוף הפעולה בין המדינות בתחום הסייבר, הביטחון, הכלכלה, הגדלת המסחר ועוד. ראש ממשלת סינגפור הזמין את נתניהו לביקור רשמי בארצו.

מדובר בביקור ראשון אי פעם של ראש ממשלת סינגפור בישראל, מאז נוסדה סינגפור לפני 51 שנים ומאז כוננו היחסים הדיפלומטיים הרשמיים בין שתי המדינות ב-1969.

''זהו אירוע היסטורי באמת", אמר ראש הממשלה נתניהו. ''אני מתכבד להיות ראש הממשלה הישראלי הראשון שמארח את ראש ממשלת סינגפור במדינתנו. אני חושב שהגעתך משקפת את הבשלת היחסים בין שתי המדינות שלנו.

''ישנה ידידות עמוקה בין ישראל לסינגפור, יש לנו כל כך הרבה במשותף. אנו מדינות קטנות שמשאירות חותם גדול מאוד על העולם. בנינו כלכלות דינמיות ומשגשגות על אף היותנו קטנים כל כך ועל אף המשאבים הטבעיים המועטים שברשותנו''.

נתניהו הדגיש כי ההצלחה הכלכלית של סינגפור מהווה השראה לעולם כולו. ''הפיכתה של ישראל למעצמה טכנולוגית עולמית מעוררת לדעתי התפעלות דומה. חדשנות ויזמות הן שאפשרו לשתי המדינות שלנו לשחק בליגת העל. שנינו מבינים שכלכלות חזקות שמעודדות יזמות הן הבסיס למדינות חזקות. ושיתוף הפעולה בין שתי המדינות שלנו הביא לחיזוקן של שתי המדינות אף יותר.

''כיום אנו שני עוגנים של יציבות ועוצמה באזורים שלנו, ואנו עובדים יחד בתחומים רבים ומגוונים כולל ניהול מים, ביוטכנולוגיה, ובביקור זה נדון בחיזוק שיתוף הפעולה בינינו בהגנת סייבר וכמובן בעוד תחומים רבים מאוד", אמר ראש הממשלה.

נתניהו התייחס לאתגרים המשותפים של המדינות, ובראשם ''הטרור המשתולל שנובע מאידיאולוגיות קיצוניות שמאיימות על כולנו. אני מעריך את הגינוי המהיר והחזק שלך את התקפת הטרור בישראל שהתרחשה אתמול. לא נחסוך במאמצים כדי להביא לדין את האחראים לפיגוע, אותם ואת תומכיהם.

''אני מדבר בשם כל הישראלים, ואני בטוח שבשמך גם, אדוני ראש הממשלה, ומאחל החלמה מהירה לפצועים. ראש הממשלה לי, יחד נוכל להתגבר על האתגרים המשותפים שלנו ולאחוז את ההזדמנויות המשותפות לנו".

לדברי נתניהו, ישראל וסינגפור הן מרכזי חדשנות שמביטות קדימה אל עבר העתיד. "אני מאמין שעתיד העולם שייך לאותן חברות שיוזמות. הערך המוסף מגיע מיזמות, מטכנולוגיה. לא נוכל להצדיק את ההכנסה האישית הצומחת של אזרחינו אם לא נתמיד להוסיף ערך למוצרים ולשירותים שאותם הם מספקים ולכן יזמות וטכנולוגיה הן המפתח כדי לתפוס את העתיד.

"אנו מחויבים לתפוס אותו אתכם, ואנו חושבים שנוכל לעשות הרבה מעבר למה שאנו כבר עושים. זה ביקורך הראשון לישראל, ואני מקווה שיהיו עוד ביקורים רבים. ושוב, אני מבקש לברך אותך בבואך לירושלים בידידות חמה''.

ראש ממשלת סינגפור הודה לראש הממשלה על קבלת הפנים החמה. ''בין סינגפור לישראל קיימים יחסים ארוכי-טווח ועמוקים והקשרים העסקיים שלנו חזקים. ישראל היא המדינה השנייה מהמזרח התיכון בהיקף ההשקעות הזרות בסינגפור, ואנו מעריכים את היכולות הטכנולוגיות שלכם ואת המערך התומך ביכולות אלה''.

סיין לונג הוסיף, ''לישראל יש את המספר היחסי הגבוה ביותר בעולם של מדענים, טכנאים, טכנולוגים ומהנדסים. אתם מספר שלוש בעולם במספר הפטנטים לנפש. ואני יודע שחברות סינגפוריות רבות מעוניינות לעשות עסקים אתכם ולהשקיע בישראל, כפי שחלקם כבר עשו''.

הוא סיפר כי האוניברסיטאות ומוסדות המחקר בסינגפור משתפות פעולה באופן הדוק עם המוסדות בישראל. ''אנו מודים מאוד לישראל על הסיוע שהענקתם לנו כאשר כפו על סינגפור עצמאות באוגוסט 1965, וכאשר ביטחונה והישרדותה של סינגפור היו מוטלים בספק.

''צה"ל עזר לנו להקים את הכוחות המזויינים של סינגפור כאשר מדינות אחרות סירבו לבקשותינו'', הדגיש ראש הממשלה סיין לונג.