דו"ח חמור. המבקר יוסף שפירא
דו"ח חמור. המבקר יוסף שפיראצילום: יצחק הררי, פלאש 90

מבקר המדינה, השופט יוסף שפירא, מפרסם אחר הצהריים (שלישי) דו"ח מיוחד בנושא ההוצאה לפועל ממנו עולים ממצאים קשים על התנהלותה.

מהדו"ח עולה כי ההוצאה לפועל הזינה נתוני ריבית שגויים בעת פתיחת תיקים וניהלה בפועל את התיקים, לעיתים במשך שנים, בהתאם לנתונים שגויים אלו.

רשויות מקומיות מנהלות עדיין עשרות אלפי תיקים בהוצאה לפועל בשיעור ריבית שגוי. באוגוסט 2015 תיקנה ההוצאה לפועל את הריבית בכ-78,000 תיקים. אולם לגבי כ-78,000 תיקים נוספים גם לאחר שההוצאה לפועל ומשרד המשפטים פנו לרשויות המקומיות לתקן את הליקוי, הרי שעד מועד סיום הביקורת  מרבית הרשויות המקומיות לא פעלו לתיקון הליקוי.

עוד עולה כי במשך יותר מעשור תיקים לגביית חובות בגין משכנתאות שנתנו הבנקים על דירות מגורים - נוהלו בריבית גבוהה מהמותר על פי צו הריבית.

בליקויים אלה יש משום פגיעה של ממש בחייבים, שרבים מהם מתקשים לעמוד על זכויותיהם וחלקם אף אינם מודעים להן.

כאמור, מערכת ההוצאה לפועל גובה במקרים רבים חובות מאוכלוסייה מוחלשת המתקשה לעמוד על זכויותיה, בייחוד מול גופים וארגונים חזקים. בליקויים שעליהם מצביע דוח זה יש כדי לפגוע בזכויות אלה. נוכח חומרת הליקויים והיקפם יש חשיבות רבה ליישום קפדני של פעולות התיקון הנדרשות ולהשלמתן.

מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, מציין כי מאז שקיבלה את טיוטת דוח  הביקורת נקטה רשות האכיפה והגבייה פעולות לתיקון הליקויים. יחד עם זאת ממצאי הדוח דורשים שורה של צעדים:

1. לערוך רפורמה יסודית בתהליך פתיחת התיקים בהוצאה לפועל, זאת על מנת למנוע פגיעה נוספת ומתמשכת בחייבים ולמלא בנאמנות את התכלית אשר לשמה הוקמה.

2. ההוצאה לפועל בשיתוף משרד המשפטים נקראים לא רק ליזום ולקדם רפורמה זו. אלא גם לפעול לתיקון הליקויים שהועלו בדוח זה לגבי תיקים פעילים ותיקים שייפתחו בעתיד ולגבי תיקים שנסגרו.

3. על ההוצאה לפועל, משרד המשפטים, בנק ישראל, משרד הפנים ומרכז השלטון המקומי לבחון את הצעדים הנדרשים - כל גוף בתחומו - לתיקון הליקויים, ובכלל זה בכל הנוגע לסוגיית החזרת כספים שנגבו ביתר מהחייבים.

4. נוכח חומרת הליקויים והיקפם, על שרת המשפטים, הממונה על הרשות, להבטיח כי יקוים פיקוח על תיקון הליקויים שעלו בדוח זה.

יש לעדכן את משרד מבקר המדינה בדבר הפעולות שננקטו והתיקונים שבוצעו.

מרשות האכיפה והגבייה נמסר, "רשות האכיפה והגבייה מודה לצוות מבקר המדינה על כך שהאיר מספר נושאים הראויים לתיקון. כמעט כל התקלות המערכתיות שאובחנו על ידי המבקר מצאו את תיקונם עוד לפני פרסום הדוח הסופי, והשאר, ככל שהדברים תלויים ברשות, נמצא בהליך תיקון מתקדם".

"עמדת הרשות לגבי חלק משמעותי מהתיקים שנבדקו הינה, כי אין המדובר בתיקים שגויים. משכך, סך כל  התיקים השגויים נמוך מזה שקבע המבקר. על פי הערכת הרשות היקף התיקים השגויים עומד על כמחצית מכמות התיקים השגויים לדעת משרד מבקר המדינה", הוסיפו ברשות.

עו"ד רעות כהן מהאגודה לזכויות האזרח טענה מנגד, "הנתונים הקשים שחושף הדו"ח הם מדאיגים, וממחישים את הצורך הדחוף בשיפור ההגנות על חייבים בהוצאה לפועל. על המדינה להגדיר קטגוריות של חייבים פגיעים כמו מקבלי קצבאות או קשישים שלהם יש לסייע במימוש זכויות ולהקפיא את הריביות העונשיות שהם לא מסוגלים לשלם. בנוסף, המערכת צריכה לשמור טוב יותר על זכויות החייבים, שברוב המוחלט של המקרים אינם מיוצגים על ידי עורך דין, בניגוד לרוב המוחלט של הנושים".

לדבריה, "אם זכויות החייבים היו גבוה יותר בסדר העדיפויות של המדינה, כנראה שהייתה נמנעת גביית יתר של ריביות, כפי שחושף הדו"ח. גם חובות צריך לגבות תוך שמירה על זכויות".