מי מאחורי הפעילות?
מי מאחורי הפעילות?צילום: סלימאן קאדר. פלאש 90

משרדי המשפטים והחינוך בוחנים בימים אלה מידע שהועבר מערוץ 7 אודות האופן שבו מסוות לכאורה עמותות פלשתיניות את עצמן כעמותות תמימות, אך בפועל מבצעות פעולות הסברתיות וחינוכיות נגד ישראל, פעולות מאדירות טרור וכאלה הקוראות לחרם בינלאומי נגד ישראל.

מהמידע עולה כי במסווה של שמות תמימים לכאורה נרשמות עמותות פלשתיניות ברשם העמותות הישראלי, ולאחר מכן מנצלות את האישור על מנת לזכות בהטבות המאפשרות להן לפעול נגד ישראל, בעד החרם ובתמיכה בטרור.

רישום חוקי ברשם העמותות הישראלי מאפשר לעמותות המדוברות לקבל תקציבים ממדינות תורמות, לכאורה למטרות הומניטריות וחינוכיות במזרח ירושלים. כמו כן מתאפשר לחברים בעמותה רשומה שכזו לשגר את אנשיה לפעול במערכות החינוך במזרח ירושלים ולנהל את ענייניהן הכספיים מול רשויות המס באופן חוקי.

על מנת לתעתע ברשויות הישראליות מוצבים בקדמת העמותות המדוברות אישים שלכאורה אין להם קשר ישיר לפעילות פוליטית כזו או אחרת, אך מנהליהן האמתיים של העמותות הללו הם אנשי תנועת הפתח' ותנועות פלשתיניות אחרות. רבות מהעמותות הללו מקבלות סיוע תקציבי מ'הוועדה הקטארית לתמיכה באלקודס', וועדה הפעילה רבות ברצועת עזה ותורמת לא מעט לחמאס.

על פי המידע שהגיע לידינו עמותות אלה פעילות מאוד בתוך בתי הספר במזרח ירושלים. חלק מחברי העמותות או מנהליהן הם מנהלים ומורים בבתי ספר אלה, וכך מתאפשר להם לסייע לעמותות אלה לפעול בתוך בתי הספר או במימון הלקוח גם מתקציבי בית הספר, תקציבים שמגיעים ממשרד החינוך הישראלי ומעיריית ירושלים.

באחד המקרים מדובר בעמותה המקבלת תקציבים מהמדינות התורמות וארגוני ה-NGO והוועדה הקטארית לתמיכה באלקודס. עמותה זו עורכת פעילויות תרבות רבות בתוך בתי הספר, אך תוך כדי כך היא מסיתה נגד ישראל, וקוראת לחרם נגדה תוך שימוש בתלמידי בתי הספר של מזרח ירושלים, וכך למעשה היא פועלת נגד ישראל ובאישורה כעמותה ובכספיה.

העמותה המדוברת נחשדת בין השאר במעורבות בפעילות להאדרת דמותה של הארכי מחבלת דלאל מוגרבי, מנהיגת פעולת הטרור בכביש החוף, פעולה בה נרצחו 37 ישראלים.

המידע הממוסמך והמלא שנאסף במערכת ערוץ 7 הועבר למשרד המשפטים שהתבקש להשיב כיצד זה עמותות המעודדות טרור, מאדירות מחבלים וקוראות להחרמת ישראל זוכות לרישום כחוק בישראל.

במשרד המשפטים החלו בבדיקה מקיפה של המידע ובתגובה נמסר כי "מדובר בטענות שהובאו בפני הרשם לראשונה במסגרת פניה זו (פניית ערוץ 7). הדברים ייבחנו, וככל שמדובר בעניינים שבסמכות רשם העמותות, תיערך בדיקה בעניין, אשר בעקבותיה יוחלט על המשך הטיפול מטעם הרשם".

המידע המובא כאן והמסמכים המתעדים את הדברים נמסרו גם למשרד החינוך שהעביר אותם להמשך בדיקה. במשרד אומרים כי "הנושא אינו מוכר למשרד. החומר הועבר לבדיקה ולטיפול כל הגורמים הרלוונטיים".