איתם ונעמה הנקין הי"ד
איתם ונעמה הנקין הי"דללא קרדיט צילום

בג"ץ הורה לדחות הריסת בתים של שני מחבלים שהיו מעורבים בפיגוע ירי בו נרצחו הרב איתם ונעמה הנקין הי"ד, ואישר הריסת בית מחבל של מחבל נוסף.

השופטת ענת ברון שהייתה בדעת מיעוט, התנגדה להרס שלושת הבתים ואף מתחה ביקורת על עצם הוצאת צווי הריסה בשל העובדה שמשפחות המחבלים לא ידעו על מעשיהם.

בכתבי האישום שהוגשו נגד נגד זיאד עאמר, מונא סאיח וסבאא עליווה, מיוחסות להם עבירות של גרימת מוות בכוונה וניסיון לגרימת מוות בכוונה, עבירות המקבילות לעבירת הרצח, וניסיון לביצוע רצח בדין הפלילי. 

נזכיר כי בג"ץ כבר אישר את הריסת בתי חברי החולייה שביצעה את הפיגוע אך נאלץ לדון בעתירה של שלושת הנאשמים הנוספים שהוגשה בשיתוף ''המוקד להגנת הפרט''.

העותרים טענו בין היתר כי הריסת בתים מנוגדת לדין הבינלאומי, מהווה הפרה של האיסור על ענישה קולקטיבית ומהווה פגיעה שאינה מידתית בזכויות יסוד. 

השופטים נועם סולברג ויצחק עמית דחו את עתירת משפחת עאמר בשל חומרת הפיגוע ומעורבותו של זיאד. בנוגע לעליווה קבעו השופטים כי הוא פעל ''במעגל השני'' של מבצעי הפיגוע וחלקו במעשים קטן.

סולברג כתב על סאיח כי ''הלה לא שיתף פעולה בחקירותיו בשב"כ ובמשטרה, ואף בשלבים שבהם הודה במעורבותו, היה זה באופן מוגבל וחלקי".

עוד כתב השופט כי "לאור העובדה שפועלם של עליוה וסאיח מצוי במעגל השני של הפיגוע, אני סבור שעניינם ראוי לעיון נוסף". הוחלט על הוצאת צו על תנאי למדינה שתידרש להבהיר את טיב הראיות נגדם עד ל-17 במאי.

השופטת ברון כתבה כי המדינה לא טענה למעורבות, אף לא לידיעה, של מי ממשפחות המחבלים בגין המעשים המיוחסים לבן משפחתם. ''נראה אפוא כי שיקול זה, חרף חשיבותו, לא נבחן כלל על ידי המשיב בעת שהוציא את הצווים ביחס לבתיהם של כל אחד משלושת החשודים; ומבחינה זו נפל פגם בהפעלת הסמכות על ידו. על כן, אם דעתי הייתה נשמעת, היינו מוציאים צו על תנאי בכל שלושת התיקים".