יצחק הרצוג
יצחק הרצוגצילום: תומר נויברג, פלאש 90

כשבוז'י הרצוג מבקש מכולנו להירגע אנחנו לא ממש רגועים. אלו אינם ימיו היפים של יו"ר המחנה הציוני. זו אינה תקופתו הזוהרת של האיש שהרים את גאוות השמאל הישראלי לכמה ימים ערב הבחירות האחרונות והיום מדלג מתדרוך אחד למשנהו, משנן את הטעון שינון, כדי להיערך לחקירה האפשרית הבאה במשטרת ישראל.

לא ברור מה תלד חקירת המשטרה. לא ברור האם ניחוח הפלילים הכבד יבשיל לכתב אישום. אולי ההר יוליד עכבר. אולי גם עכבר לא יהיה שם בסופו של יום. אולם על דבר אחד יכול כל אחד לחתום היום במערכת הפוליטית: מעמדו של בוז'י הרצוג במפלגתו שלו מצוי בשפל של כל הזמנים. עם ההר או העכבר, עם החקירה או בלעדיה.

על הנייר זה הסקרים. הסקרים המעניקים לו מספרים נמוכים מאי פעם. אבל מאחורי המספרים הללו בליל הבחירות הוא ספג את המכה הגדולה. על מסכי הענק ריצדו המספרים המפעימים בהם החזיק ראש הממשלה בנימין נתניהו והתברר שהרצוג שוב כשל
קיימת מגמה. קיימת הבנה שחלחלה מזמן בקרב חברי מפלגת המחנה הציוני, לפיה האלטרנטיבה לבנימין נתניהו לא תצא מלשכת יו"ר מפלגתם. זה לא קרה עד היום. זה כבר לא יקרה.

בשיחות עמו הם מגלים אהבה. חבריו מתייצבים בזה אחר זה וקושרים כתרים לראשו, נאחזים בציציותיו ומביעים בו תמיכה נלהבת. יחימוביץ' אחר איתן כבל, אראל מרגלית אחר עמיר פרץ. כולם נשבעים אמונים, מעניקים לו זכות חפות. אבל גם הרצוג יודע שאלו דיבורי סרק. גם הוא יודע אל נכוחה שהוא חי במפלגתו על זמן שאול.

2. היכן גדל יצחק הרצוג? הוא בהחלט נהנה שאומרים עליו שהוא הבן של אבא שלו. אביו היה אדם כריזמטי ורב פעלים. חיים הרצוג היה נשיא המדינה, שגרירה המיתולוגי של מדינת ישראל באו״ם, אלוף בצה״ל ואף ממקימיו של משרד עורכי הדין המצליח הרצוג־פוקס־נאמן.

הרצוג מתפאר בשורשיו לעתים קרובות ומספר על היותו נכדו של הרב הראשי לישראל יצחק אייזיק הלוי הרצוג. אמו של בוז׳י, אורה הרצוג, שהקימה, בין השאר, את המועצה לישראל יפה, הייתה אחותה של סוזי אבן, אשתו של אבא אבן. אחיו הגדול מיכאל שימש כתת אלוף בצה״ל.

את שירותו הצבאי העביר כקצין ביחידה 8200 של חיל המודיעין ושירת במילואים בדרגת רב-סרן. הרצוג אף מחזיק בתואר ראשון במשפטים מטעם אוניברסיטת תל אביב, ואיך לא, במקצועו הוא עורך דין מדופלם. כל כך מדופלם עד אשר לימים היה שותף בכיר במשרד עורכי הדין הרצוג, פוקס, נאמן ושות' שאביו כאמור נמנה עם מייסדיו.

3. את אורה של הפוליטיקה הוא גילה בשנת 1999, אז מונה למזכיר הממשלה בממשלת ברק. בתפקיד הזה החזיק עד 2001.

את חדר החקירות פגש הרצוג לראשונה לאחר מערכת הבחירות בשנת 1999 אז נחקר בחשד למעורבות בפרשת עמותות ברק, שטענה לעבירה על חוק מימון מפלגות. בדו"ח מבקר המדינה, שהובילה לפתיחת חקירת משטרה, נאמר כי הרצוג ניתב חלק מכספי קרן פילנתרופית, שהקים אוקטב בוטנר לזכר בתו, לטובת עמותות התומכות בברק.‏ הרצוג כזכור עשה שימוש בזכות השתיקה במהלך החקירה וב-2003 הודיע היועץ המשפטי לממשלה על סגירת התיק נגדו מחוסר ראיות.

לפני כשנתיים גינה את החלטת חברת הכנסת פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) לשתוק בחקירתה. לפני כשנתיים גינה את החלטת חברת הכנסת פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) לשתוק בחקירתה. לתמיהת סובביו באשר שתיקתו בחקירה שלו נענה ואמר: "היום הייתי נוהג אחרת"
לתמיהת סובביו באשר שתיקתו בחקירה שלו נענה ואמר: "היום הייתי נוהג אחרת".

4. משנתו הכלכלית של בוז'י סדורה להפליא. למרות שערב הבחירות האחרונות הודיע כי לא יתנגד להגדלת קצבאות הילדים, לאחר הבחירות הוא הצביע נגד תקציב המדינה שכלל הגדלה של קצבאות הילדים, חלקה באמצעות הקמת תכנית החיסכון שינוהל על ידי משרד האוצר.

וזה אפוא הזמן לקבל קצת ניחוח נוסטלגי. הימים ימי שבתו במשרד הרווחה בממשלת אולמרט. בראיון לאחד העיתונאים החרדיים אמר הרצוג כי הוא מתכוון לתקן הגדלה של קצבאות הילדים אך באמצעות הקמת תכנית חיסכון ובדומה לקופת האוצר עליה הסכימו השרים יעקב ליצמן ומשה כחלון ערב ההצבעה על תקציב המדינה בקריאה שנייה ושלישית.

"אתמוך בפיתוח כלים שיכללו את נושא קצבאות הילדים", אמר אז הרצוג. "אבל תלוי באיזה מינון ותחת איזה מנגנון. אני הבאתי חמש חלופות בנושא הקצבאות שכולם נדחו על ידי הגורמים הפוליטיים החרדיים. הצעתי להעלות את הקצבאות כדי לאפשר חסכון לילדים עד גיל 18 או 21, הצעתי מענקים למשפחות, הצעתי לתת קצבאות עד גיל 4 במיוחד כדי לתת לילדים הקטנים שיש בגיל הזה יותר צרכים, אבל סתם להעלות קצבאות כלאחר יד לכל דכפין זו לא התמקדות מעשית. זה מנוגד לתפיסה הנכונה של השתלבות משפחות בתעסוקה. אי אפשר להתעלם מהמרכיב הזה, מה גם שיש להם עלויות תקציביות משמעותיות".

מבולבלים? גם אנחנו.

5. את פסגת תהילתו קנה הרצוג בתקופת הבחירות האחרונות. לראשונה מאז היותו לאיש פוליטי הוא חש שהוא קרוב מתמיד לתפקיד הראשון. הסקרים חישקוהו, מדדי הסקרים שהתפרסמו מידי יום דרבנו אותו, הציבור ניסה להיתלות באלטרנטיבה.

בליל הבחירות הוא ספג את המכה הגדולה. על מסכי הענק ריצדו המספרים המפעימים בהם החזיק ראש הממשלה בנימין נתניהו והתברר שהרצוג שוב כשל. אמנם הוא הצליח להצעיד את מפלגת העבודה לימים ראשונים, הוא בהחלט החזיר לרגע את גאוות המפלגה. אבל עם כל הסלסלה הזו הוא לא יכול היה לממשלת 61 הצרה של נתניהו.

כך היה במושב הקודם, כך סביר להניח יהיה במושב הבא. הרצוג אולי יישב בראש אך מילותיו תפרחנה באוויר.

---

מתוך מגזין ערוץ 7