בית כנסת. ארכיון
בית כנסת. ארכיוןאילוסטרציה. פלאש 90

הקהילה היהודית בצרפת סוערת לאחר שהתברר כי ראש הקהילה היהודית בעיר מרסיי שבצרפת מכר את בית הכנסת 'אור תורה' בעיר לידיים מוסלמיות וככל הנראה המקום יהפוך בקרוב למסגד.

על פי דיווח בעיתון המקומי La Provence, המסגד ייפתח במהלך הקיץ הקרוב, זאת, מאחר ומסגד הקיים באותו רחוב צר מלהכיל את הבאים בשעריו.

בבית הכנסת 250 מקומות ישיבה. לפני כחמישים שנה הוא נבנה על ידי יהודים שהיגרו לצרפת ממרוקו. בשנים האחרונות התפוררה הקהילה היהודית באזור והמקום נשלט כולו על ידי הקהילה המוסלמית המקומית.

"קיבלנו מהמוסלמים סכום נדיב והובטח לנו שיתנהגו כראוי עם המבנה", סיפר ראש הקהילה המקומית והוסיף כי "לא היה טעם להמשיך לשלם את העלויות הגבוהות של בית הכנסת כאשר הוא סגור ברוב הזמן".

למרות הזעם היהודי בקרב גורמים בצרפת, צוטט הרב אליהו שלזינגר, רבה של שכונת גילה בירושלים, באתר החרדי 'בחדרי חרדים' כאומר כי עדיף שייהפך למסגד מאשר למנזר או לחילופין - יחולל.

"עדיף למכור בית כנסת למסגד", צוטט הרב, "ולא לכנסייה - מאחר ומוסלמים הם לא עובדי עבודה זרה והנוצרים מאמינים בשיתוף. אם זה הצורך", קבע הרב, "אז אין מה לעשות. היו דברים מעולם שמכרו בתי כנסת ולצערינו זה מחוסר ברירה ולא מרצון. ובודאי שלא לעשות כך מרצון כי אם מרצון היה עדיף שיסגרו וישמרו את בית הכנסת עד ביאת גואל צדק, ולא תדרוך כף רגל במקום".

"העיקר שלא יהיה מקום של בזיון בכל העניין הזה של מכירת בית הכנסת, כמו להפוך את בית הכנסת לקולנוע או תאטרון או קרקס וכדומה, כך כתב הרב משה פיינשטיין זצ"ל".