יואב גלנט
יואב גלנטצילום: פלאש 90

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, השתתף היום (שלישי) בוועידת העיתון ''כלכליסט'' וטען כי שיטת ''תכנן ובנה'' מהווה מהפכה של ממש בשיטת התכנון והבנייה בישראל ועתידה לקצר את זמני הבנייה באופן חסר תקדים.

"כשנכנסתי לתפקידי לפני כשנה, מצאתי שבעשור האחרון מחירי הדיור עלו במאה אחוזים, שתהליכי תכנון וביצוע של שכונה אורכים 15 שנים וכי בכל רגע נתון חסרות בישראל כ- מאה אלף דירות", סיפר.

''זוהי נקודת הפתיחה איתה התחלנו, אך לא מדובר בגזירת שמיים. המצב הזה נוצר על ידי האדם, והוא גם יכול להיפתר על ידי האדם", הבהיר השר.

על תכנית התיעוש החדשה אמר גלנט, "בשיטה החדשה שאנו מקדמים, לראשונה, יזם יחיד הוא שינהל ויבצע את כלל שלבי הקמת השכונה בכללותה: מבני מגורים, עבודות פיתוח ותשתית והקמת מוסדות הציבור והחינוך.

"אנחנו נעבור לשימוש בשיטות עבודה מתקדמות ובציוד שיאפשרו בנייה בהיקפים רבים יותר, במשכי זמן קצרים, תוך שיפור איכות הבנייה. בתוך כך נעודד שימוש בטכנולוגיות בנייה חדשות כגון בנייה בשיטה טרומית, בהן אלמנטים הנדסיים מורכבים מראש במפעל ומובאים לשטח להרכבה, שימוש בתבניות להקמת שלד המבנה ועוד.

''אם היום נדרשות 15 שנה ממושכות כדי לבנות שכונה, השיטות החדשות יקצרו את התהליך לפחות בחצי ויביאו ליעילות רבה יותר ולחסכון עבור רוכשי הדירות".

על תכנית מחיר למשתכן אמר גלנט: "אנחנו מניעים תהליכים שלא הניעו כאן שנים. לאורך השנים קבלנים ויזמים החזיקו בקרקע, והתרגלו שערכה עולה בכל שנה. הסיפור הזה נגמר. היום, היזמות היא של המדינה, אנחנו משווקים את הקרקע ומחייבים לבנות במחירים שיאפשרו לזוגות צעירים וחיילים משוחררים לרכוש דירה''. 

הוא לא מתרגש מהביקורת על התכנית. ''במסגרת תכנית מחיר למשתכן יש כבר היום אלפי יחידות דיור בשלבי תכנון ובנייה שונים, שאנו יודעים שהמחיר הסופי שלהם יהיה נמוך בין 20-30 אחוז ממחירי השוק. אני יודע שמי שלא מצליח לא מותקף, ולכן כשאני רואה את טון הכתבות בעיתון- אני יודע שאנחנו עושים משהו נכון", כך גלנט.