שנוולד
שנוולדחזקי עזרא

לקראת יום הזכרון לחללי צה"ל נערכים תלמידי ישיבת ההסדר מאיר הראל לעלות לקברי חללי צה"ל החרדים, שקבורים בבתי העלמין בבני ברק וירושלים.

בראיון לערוץ 7 מסביר ראש הישיבה הרב אליעזר שנוולד, כי במהלך השנים התברר שהמשפחות החרדיות, לא רצו שיקיריהם שנפלו במלחמות ישראל יקברו בבתי העלמין צבאיים והן עצמן מדירות את רגליהן מבתי העלמין ביום הזיכרון לחללי צה"ל.

"יש בערך כמאה חללים כאלו שנפלו החל ממלחמת השחרור ועד מלחמת יום הכיפורים", מציין הרב שנוולד. "על הקברים שלהם אין שום סממן צבאי ומבחינת המשפחות יום הזיכרון אינו רלוונטי, הם עולים לקבר רק ביום הזיכרון הפרטי שבו יקירם נפל. הם נקברו לפי בקשת המשפחות בבתי קברות אזרחיים ולא צבאיים כשאר חללי צה"ל. על חלק מהקברים כלל לא נכתב שמדובר בחלל צה"ל ונסיבות נפילתו של החלל נעדרות גם הן מהכיתוב על המצבה".

ביום הזיכרון הקרוב יפקדו את קברי החללים החרדים,  תלמידי ישיבת ההסדר "מאיר הראל" במודיעין שיגיעו לבתי העלמין האזרחיים בירושלים ובבני ברק יחד עם רבני הישיבה. התלמידים יגיעו למקום לאחר שנערך מיפוי ואיתור של הקברים הרלוונטיים.

בפרויקט ייטלו חלק גם תלמידי שלוחות הישיבה באופקים וקרית אונו. הם יאמרו קדיש, יקראו תהילים וידליקו נרות זיכרון.

הרב שנוולד רואה במשימה מצווה חשובה, "אנחנו עושים את זה לא בשביל המשפחות, אלא כחלק מהשותפות שצריכה להיות עם כל הציבור הישראלי. מדי פעם פונים אלינו בני משפחה מהמעגל השני שמעוניינים גם הם להצטרף, אבל אנחנו באופן עקרוני לא יצרנו קשר עם המשפחות, זה לא רלוונטי. כל זה מזכיר לנו שהיו תקופות בחברה הישראלית שגם ציבור שמזוהה כציבור חרדי התגייס לצבא והיה שותף".