אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: פלאש 90

העלייה בתוחלת החיים בישראל במהלך העשורים האחרונים בשילוב עם כמה תהליכי עומק בכלכלה הישראלית הביאו לכך כי בישראל של המאה ה-21 מתקיימת שכבה לא קטנה של בני גיל הזהב אשר מחזיקים ביכולת כלכלית בלתי מבוטלת כפועל יוצא של נכסים והון אשר צברו במהלך חייהם.

בני שכבה זו הנמצאים בגילאי השבעים ומעלה שלהם, בדומה למקביליהם במרבית מדינות המערב המפותחות, מבקשים להם פתרונות דיור אשר יספקו להם מענה לדרישות ולצרכים המאפיינים את גילם, אך במקביל מבקשים לשמר רמת חיים גבוהה ויוקרתית, בדומה לזו אותה קיימו בחייהם בביתם הפרטי.

עבור בני קבוצה זו הוקמו בשנים האחרונות בישראל מספר מיזמים של דיור מוגן יוקרתי המאפשרים למי שידו משגת ליהנות מאיכות חיים יוקרתית, נוחה ומפנקת לצד היתרונות הברורים הגלומים במסגרות דיור מוגן.

עם זאת נציין כי התואר "יוקרתי" חייבים להודות נמצא בשימוש יתר בשיח הפרסומי בישראל ולעתים לא ברור לגמרי איזו מציאות עובדתית הוא מגלם בחובו. אם כן, מה הם מאפייניו של מיזם דיור מוגן יוקרתי המחזיק בתואר זה בצדק?

מיקום, עיצוב, פאר

אחד המאפיינים הבולטים הראשונים למיזמי דיור מוגן המתהדרים ביוקרתם הוא מיקום המיזם עצמו- מיזמי דיור מוגן יוקרתיים נחלקים לרוב בין שני מיקומים אפשריים: באזור יוקרתי לרוב בסמוך למרכז העיר או במרכז העיר עצמה, מיקום המקנה לדיירים גישה נוחה ומהירה למוסדות תרבות, אמנות ומסחר בעיר.

מיקום שכזה מאפשר לתושבי העיר שהגיעו לגיל מבוגר ליהנות ממסגרת קהילתית תומכת התואמת את גילם ועדיין להמשיך ולשמור על אורח החיים שקיימו לפני כן מבחינת צריכת מוצרי תרבות, אמנות וכן הלאה וכן מבחינת שימור הקשרים החברתיים עם סביבתם הקרובה.

האופציה השנייה ביחס למיקום מיזמי הדיור המוגן היא דווקא בישובים כפריים או בסמוך להם. מיזמי דיור מוגן במיקום שכזה מעוצבים לרוב כמתחמים גדולים וסגורים (בהשראת מתחמי גיל הזהב היוקרתיים הפועלים בארה"ב למשל). מתחמים אלו נפרסים על פני שטחים נרחבים וכוללים מגוון רחב של תשתיות, מתקנים ושטחי גינה: ברכות שחיה, אולם מופעים, חללים לפעילויות ספורט וכן הלאה.

ההיגיון הטמון בבניית מתחמים אלו היא יצירת מתחם מגורים קהילתי ומפנק אשר יעניק לדיירים איכות חיים גבוהה ויפטור אותם מן הצורך לבזבז זמן בנסיעות מיותרות. עם זאת יש לציין כי מתחמים אלה עדיין ממוקמים בקרבה לאזור מגורים כך שהדיירים עדיין נהנים מגישה נוחה יחסית למרכזי מגורים.

כמשתמע מן האמור לעיל אחד הביטויים המרכזיים לרמת היוקרה הנשמרת במיזם דיור מוגן הוא רמת השירותים והמתקנים הניתנים לדיירים. במרבית המיזמים היוקרתיים פועלים: בריכת שחייה, סאונות וג'קוזי, מכון ספא, מסעדות איכותיות, אבטחה קפדנית, מגוון רחב של פעילויות בידור, עיון ופנאי, שירותי ניקיון וחדרניות ברמה גבוהה ומוקפדת. זאת כמובן לצד דירות המגורים עצמן המעוצבות היטב ומותאמות לצרכיהם של בני גיל הזהב.