חושב על הדודים שלא היו

שר החינוך לשעבר, הרב שי פירון, נזכר בכל שנה ביום השנה בקונפליקט שבין השואה והתקומה.

"קודם כל זה סבא וסבתא - וכל הדודים שלא היו לי וכל הבני דודים שלא היו לי - וזה הכאב העצום מצד אחד. מצד שני זה הודאה על הנס הבלתי נתפס, שאני יושב פה ויש לי נכדים ואני גם בבית בארץ ישראל במדינת ישראל", הוא אומר בראיון לערוץ 7.

הוא גם מסתכל בצורה שונה מעט על השבוע הקרוב - שבין יום הזיכרון לשואה ולגבורה לבין יום העצמאות. "במקביל לעשרת ימי תשובה אנחנו מתחילים בעשרת ימי גדולה. הימים שמתחילים ביום השואה ונגמרים ביום העצמאות זה מהלך - ואני לא מאמין, במובן החיובי, שזכיתי להיוולד בדור בו אני רואה גם את הצד השני של השואה".

הוא מוסיף, "מותר לנו בכל השנה לראות את המומים של מדינת ישראל - אבל אני חושב שיום העצמאות הוא היום של האהבה הגדולה וההודאה הגדולה על הנס העצום. אני חושב שאנחנו לא אומרים מספיק בתפילת מודה אני על הישיבה שלנו בארץ. מדינת ישראל היא נס גלוי, שסבא וסבתא שלי לא חלמו עליו. היהודים לא אומרים מספיק תודה לה' ותודה לחברה הישראלית. יום העצמאות זה יום הנישואין של העם והארץ וזה יום שבו אנחנו צריכים להכריז עוד פעם כמה אנחנו אוהבים את הארץ הזאת.

פירון מתייחס לדרך שבה נלמד זיכרון השואה במוסדות החינוך בישראל ואומר, "אני חושב שהאופן שבו השואה נלמדת בבתי הספר - יש תחייה בעיסוק בנושא הזה. הנוער עובר ממצב שהמפגש עם הנושא היה חוויתי לתודעתי. המשמעות העמוקה של לימודי השואה זה היכולת שלה כדי לתקן את החיים שלנו בארץ הזאת".

האם לדעתך יש עדיין חשיבות במשלחות הנוער שיוצאות לפולין?

"זה לא סוד שהדרכתי המון משלחות - ומשנה לשנה אני חושב שפחות ופחות. אני לא אדם של סימני קריאה שיגיד אם צריך להפסיק או להמשיך. אני כן אומר שלמסע הישראלי יש בעיני ערך הרבה יותר גדול וחשוב. אני חושב שצריך לבסס את התודעה הציונית שלנו לא רק על המשרפות, אלא גם על הבניין בארץ הזאת".

"יש יותר מדי ילדים ישראלים שמכירים את אושוויץ, מאידנק ובירקנאו - אבל לא מכירים את הפריפירה הגיאוגרפית וחברתית של ישראל. אני חושב שנכון יותר לשים דגש גדול יותר על היכרות עם מדינת ישראל. אני יותר ויותר גם עסוק בשאלה האם הגיל הוא מתאים - וגם הפערים הכלכליים יוצרים שינוי ביכולות של בני נוער לצאת - מהווה שאלה חינוכית. זה לא כל כך פשוט לי שכולם צריכים לצאת ולא הייתי ממהר לומר שצריך להפסיק עם זה. הכל שווה מחשבה".

לגבי שובו למערכת הפוליטית מבהיר פירון כי הדבר אינו עומד על הפרק. "זה בכלל לא רלוונטי עכשיו מבחינתי", הוא מבהיר.