הווטרנים בירושלים
הווטרנים בירושליםצילום: ברי רוזנברג

למעלה מ-500 וטרנים מכל רחבי המדינה השתתפו היום (א') בירושלים במצעד הניצחון לציון 71 שנים של ניצחון בנות הברית על הנאצים.

אל הווטרנים הצטרפו בניהם, בנותיהם ונכדיהם שרבים מהם משרתים בצה"ל וכן שר הקליטה זאב אלקין, ראש העיר ירושלים ניר ברקת, חברי כנסת ועוד.

''בכל שנה ושנה תושבי ירושלים חשים גאווה אדירה לראות אתכם, לוחמים אמיצים ונועזים מתייצבים בגאון וצועדים לזכר החברים ולציון הניצחון ההיסטורי", אמר ברקת. ''מאחורי כל מדליה אותה אתם עונדים בגאווה מסתתר סיפור גבורה שלם''.

ראש העיר הדגיש כי רבים מהווטרנים הגיעו לירושלים, משאת הנפש של כל הדורות, ובנו בה את ביתם. ''אין הוכחה טובה מזו לאמירה 'נצח ישראל לא ישקר'. אין הוכחה ברורה מזו לניצחון על המפלצת הנאצית''.

''אתם, הלוחמים האמיצים – שבכוחות מופלאים ובעוז רוח לחמתם בתנאים בלתי אפשריים, בקור מקפיא ותחת שלג כבד, שהכנעתם את האויב המחריד והאכזר ביותר של המין האנושי, ושחררתם את בני עמנו ממחנות המוות המזוויעים – לגבורתכם חלק חשוב בהקמתה של  מדינת ישראל ובירתה ירושלים", דברי ברקת.

שר העלייה והקליטה זאב אלקין, אשר צעד יחד עם בתו הפעוטה רחל, צעירת הצועדים, אמר ״זו התרגשות מיוחדת בשבילי לעמוד על הבמה הזו כל שנה, אני שמח שהפכנו את המצעד בירושלים לממלכתי.

''למרות שאמרו לנו שהמצעד ילך ויקטן, אני אמרתי שלא כך יקרה, יהיה מי שיצעד עוד שנים רבות כאן במצעד הזה. אני שמח לראות שאכן המצעד ממשיך להיות גדול, שמשפחות הלוחמים מגיעות לכאן עם תמונות הלוחמים שאינם כבר איתנו וכולנו ממשיכים את זיכרון הלוחמים", הדגיש.

השר אלקין סיפר כי ביקר לפני מספר חודשים בברלין במסגרת מפגש בין-ממשלתי. ''כשביקרתי בבניין הרייכסטאג, שם יש עדיין את הכתובות ברוסית של הלוחמים, חשבתי לעצמי, כנכד לשני סבים שלחמו בנאצים, שאין ניצחון גדול מזה שאני חוזר לשם כשר בישראל.

''מיליון וחצי לוחמים יהודים לחמו במלחמת העולם השניה. הרבה מהם נהרגו והקריבו את חייהם למען הניצחון הזה. אין ספק שהלוחמים האלה סייעו רבות להבאת הניצחון על הנאצים ובעקבות כך גם להקמת מדינת ישראל שחבה לכם חוב עצום״, הוסיף.