קולנוע יהודי
קולנוע יהודיצילום: תורת החיים

מהו בעצם קולנוע יהודי? באמת יש דבר כזה? מהי הנקודה המבדילה בין קולנוע יהודי לקולנוע אחר?

לא רבים יודעים זאת, אך החוקים של התסריט המקובלים כיום בעולם כולו, נלמדו מתוך ספרו 'פואטיקה' של אריסטו: מאורע מחולל, דמות הגיבור, שלוש מערכות וכיוצא בזה.

במשך השנים שודרגו וחודדו חוקים אלו, אך ביסודו נשאר המבנה כמות שהיה. יש אמת מסוימת בכללים אלו, אך בוודאי שאין הם נוגעים ברבדים העמוקים של הנשמה.

כידוע, לעם ישראל ישנה נשמה פנימית ועמוקה, שיש לה חוקים, כללים, רצונות ושאיפות משלה. מנגד, חשופה היא לפחדים, דאגות, לחצים ותאוות. את הכללים והכלים שיוכלו לרומם את נשמתנו, לא נצליח למצוא בשום מקום מלבד בתורתנו. רק מי שברא את נשמותינו יודע את חוקיהן וכלליהן, כיצד ניתן להשפיע עליהן בצורה החזקה והטובה ביותר, ומהן רצונותיהן ושאיפותיהן.

יש לדעת, שהכללים הללו מפוזרים ומוסתרים בתורתנו הקדושה, ומשימתנו ושאיפתנו הן לגלות אותם, ללמדם ולהטמיעם. בשנים האחרונות התקיים בבית ספרנו לימוד מקיף בתחום זה (ועדיין מתקיים), וכתוצאה מכך נבנה בביה"ס קורס ייחודי בשם "הסיפור היהודי". 

הרי בצילום, עריכה, הפקה, תאורה, סאונד ובשאר מקצועות הקולנוע – באמת אין הבדל מהותי. נכון, הנושאים בהם נוגע הקולנוע היהודי שונים בתכלית מנושאים של קולנוע אחר – וזהו הבדל, אך לא מהותי. ועדיין, יש הבדל אחר, מהותי והוא – התסריט.

בעצם, כיצד כותבים תסריט שנוגע ברמות הגבוהות יותר של הנשמה? כיצד מספרים סיפור שמרים את הצופה לרמה אחרת? נעלה יותר? זה, במשפט אחד, ההבדל המהותי בין הקולנוע היהודי לבין קולנוע אחר.

בית הספר לקולנוע יהודי, "תורת החיים", יקיים ביום ראשון, ז' אייר (15/5/16) יום הפתוח לכל מי שמתעניין ומתעניינת (בנפרד כמובן) במשחק, קולנוע ותסריטאות. בתכנית: שיחה עם הרב זאביק הראל, סדנאות מדהימות עם מיכאל וייגל (גברים), אילנה נוי (נשים) והבימאים אורי גרודר ואריאל כהן.

ביום הפתוח יוקרן הסרט המדובר "ערירי" שזכה בפרס מקום ראשון בתחרות הסרטים של בית הספר, עמדות יעוץ והרשמה וכמובן - כיבוד עשיר. הישיבה נפרדת.

הרשמה ביום זה למסלול הקולנוע מזכה במלגת לימודים בסך 3,000 שקלים.