אריה דרעי
אריה דרעיPhoto by Alex Kolomoisky/POOL

שר הפנים אריה דרעי החליט להקים שש ועדות גיאוגרפיות קבועות לשינוי גבולות, חלוקת הכנסות, שינוי מעמד מוניציפלי ועוד, אשר תחלפנה את הועדות הנקודתיות המוקמות מעת לעת, על מנת להוסיף נדבך של ראיה כוללת ביחס למצב הקיים ברשויות המקומיות בישראל.

ראיה כוללת, ידע מקצועי והתייעלות ניהולית בעבודת הוועדות, יביאו לחיזוק רשויות מקומיות הזקוקות למנופי צמיחה כלכליים וחברתיים.

ההחלטה על הקמת הועדות הקבועות התקבלה בעקבות ההבנה כי יש מקום לשפר את עבודת הועדות הנקודתיות שמוקמות, כפי שנהוג כיום, בהיבט של תפיסת שטח רחבה וראיה כוללת, אודות הצרכים המוניציפליים של רשויות מקומיות סמוכות.

הוועדות הגיאוגרפיות הקבועות, תדונה בעניינן של כלל הרשויות המקומיות בתחומן ובמגוון הנושאים המוניציפאליים – שינוי גבולות, חלוקת הכנסות ושינוי מעמד מוניציפאלי. החלטת שר הפנים תייעל, כאמור, את עבודת הועדות המוקמות על פי החוק, והן תהיינה בעלות ראייה רחבה ומקיפה של הרשויות המקומיות בתחומן, תביא להתמקצעות ושמירת הידע הארגוני בתחום ותחסוך בירוקרטיה, משאבים וזמן.

תכנית העבודה השנתית של כל וועדה תוכן מראש ובאישור מנכ"לית משרד הפנים ושר הפנים. במסגרת תכנית העבודה יוקצב לוועדה פרק זמן לכל נושא שיונח על שולחנה, בהתאם לסדר העדיפויות שייקבע.

הוועדה הגאוגרפית תפעל על מנת ליזום ולקדם שינוי גבולות, חלוקת הכנסות, שינוי מעמד מוניציפאלי ואיחודי רשויות מקומיות בראייה כוללת ובאופן מתמיד.

"הצדק החלוקתי בין הרשויות המקומיות עומד בראש מעייני", אמר דרעי. ''הקמת הועדות הגאוגרפיות הקבועות, תסייענה לישומן בזמן קצר יותר, כך שהרשויות החלשות יהנו מחלוקת הכנסות ובכך יתבצע גם שיפור השירות לאזרחים".