הלל וייס
הלל וייסצילום: יוסי זמיר, פלאש 90

פרופ' הלל וויס קורא לבטל את טקס הענקת פרסי ישראל. הדברים נאמרים על רקע ההחלטה להעניק את פרס ישראל לפרופ' דוד שולמן, שהכריז כי יעניק את הפרס לארגון תעיוש.

לדבריו הענקת הפרס מזה שנים, אינה מבוססת על הערכות מקצועיות אלא נגועה בפוליטיקה, "התפיסה של כל שרי החינוך והתרבות ולאו דווקא של בנט או מירי רגב, זה שצריכים לעשות איזונים כדי לצאת טוב. אין כאן באמת אנשי רוח שמעניקים את הפרס אלא פוליטיקאים. פרס ישראל מזוהם פוליטית. בודקים כמה הליכוד קיבל, כמה ערבים וכמה שמאלנים, חבל על זה, פשוט זה צריך להתבטל".

"זו מחלת נפש יהודית, שמבטאת את השנאה העצמית, תסמונת שטוקהולם. יש אלפי מדענים יהודים בכל העולם שמזדהים עם האויב, זו מגפה שהתפשטה עם גרורותיה בכל מקום בעולם. כל אדם שמחשיב את עצמו לנאור מזדהה עם מי שמשמיד אותו. היהודים לא יודעים מה ייעודם, הם מרגישים אשמים בשואה, בציונות, בארץ ישראל.

הם מנסים לכפר על כך בהקצאת משאבים וחלוקה לאחר, תוך התכנסות לתהליכים של השמדה עצמית, לפעמים במודע ולפעמים שלא במודע. ראינו את סגן הרמטכ"ל, את שר הבטחון, ואת ריבלין, זו מציאות מאוד קשה. כך שהדחפים של פרופ' שולמן אינם  חריגים בנוף הכללי".

וייס קורא לחשבון נפש, "צריכים לבדוק מדוע אנחנו כל הזמן מרגישים חלשים וחסרי זהות. אני חוזר עכשיו מאזכרה וגילוי מצבה של שלומית קריגמן, נכדה של אחות של אשתי שנרצחה בבית חורון. למה הצבא מגלה רפיון כל כך גדול מול המפגע הפרטי, ילדים בני 12 שמתנפלים על יהודים. יש הרגשת רפיון שמתבטאת בסחר מכר בגופות המחבלים, באי הנחישות למגר ולעמוד מול האיסלאם בנחישות.

כך שהמקרה של שולמן הוא אחד למליון, זה הכי טבעי שזה קורה לאדם שחוקר את מדעי הדתות של הודו, הם לא מעזים להתעסק עם יהדות ואמונת ישראל אז הם מחפשים בדתות אחרות. כל זוכי פרס נובל היהודים כמעט היו מהשמאל. העם שלנו נמצא במשבר רוחני לאומי, והרפיון הזה מקרין על כל העולם, כי ברגע שעשינו את עסקאות ג'יבריל, היה יותר מאוחר את אסון התאומים, החולשה שלנו מקרינה לכל העולם. כל עוד לא נבוא מתוך אמונת ישראל ותורת ארץ ישראל, לא יהיו לנו כלים, ונמשיך להיות כמו יתומים".