במצוות היח"צנים. הילארי קלינטון
במצוות היח"צנים. הילארי קלינטוןצילום: רויטרס

המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, הילארי קלינטון, מבטיחה בין שלל הצהרותיה לקראת הבחירות כי בכוונתה לבחון את כל החומר שנאסף אודות חקר החוצנים, החייזרים, ולפרסם את הדברים בפני הציבור הרחב.

מזה עשרות שנים חיה אמריקה תחת מעטה של שמועות סביב סוגיית החייזרים והעצמים הבלתי מזוהים שנחתו, כן או לא, על אדמתה. תצלומים כאלה ואחרים של חייזרים מפיחים באמריקאים התלהבות סביב נושא חקר החלל והסיכוי למצוא בו ישויות כאלה ואחרות וכמובן האפשרות לתקשר איתן. האם הילארי קלינטון כנשיאת ארה"ב תשים סוף לשמועות, או אולי תאשש אותן? שוחחנו על כך ביומן ערוץ 7 עם ד"ר עמרי ונדל, מומחה לאסטרופיזיקה, איש מכון רקח לפיזיקה באוניברסיטה העברית.

בראשית דבריו מעיר ד"ר ונדל כי בכירותה של הגברת קלינטון היא מתוקף היותה אישיות פוליטית ולא מתוקף ידע מדעי כזה או אחר. זאת מעבר לעובדה שיש גם בעולם המדע אישים בכירים שאינם שוללים הימצאותן של תרבויות אחרות בכוכבים רחוקים, ואחת הדוגמאות היא סטיבן הוקינג גם אם אינו תומך באמונה לפיה חייזרים הגיעו לכדור הארץ לביקור הרי שגם הוא מדבר על סכנה אפשרית בביקורים עתידיים שכאלה.

להערכתו של ד"ר ונדל מקור דבריה של קלינטון הוא המלצות שקיבלה מיועצי התדמית שלה, יועצים שכיום הם המשפיעים על כל תחום והתחושה היא שאם זו המלצתם הרי שיש לעסוק גם בתחום זה של חוצנים, גם אם קלינטון עצמה אינה מאמינה בכך באמת.

בהמשך הדברים התייחס ד"ר ונדל לשמועות ולתיאוריות המופצות מזה עשרות שנים בארה"ב סביב סוגיית החוצנים, תיאוריות שראשיתן הוא האירוע ברוזוול. באשר למה שהתרחש שם, אומר ונדל, הרי שיש גרסה רשמית וישנה הגרסה שאיננה רשמית. "כנראה שהיה שם איזה ניסיון טיוח מאוד כושל של משימת מודיעין של צבא ארה"ב, לא חייזרים אבל כנראה משהו סודי שלא רצו לחשוף. הגרסה הרשמית של צבא ארה"ב היא שזה בלון ניסוי סודי, גרסה מאוד לא משכנעת וכנראה אינה האמת. הגרסאות שנתפסו בציבור מדברות על נחיתה של עב"מים והתרסקות שלהם ונמצאו שרידים של יצורים מחוץ לכדור הארץ והממסד מנסה להסתיר זאת תוך ניסיון לחקור את הטכנולוגיה של הצלחות ואת הביולוגיה של היצורים הללו. מאחר ואין לנו שום דרך לוודא את זה והסיכוי לכך אפסי אין לנו הרבה מה להגיד על כך".

על הצילומים שהופצו מאירוע רוזוול ובהם נראות דמויות של חייזרים על שולחנות ניתוחים וסביבם מדענים, מזכיר ד"ר ונדל כי מדובר בתצלומים שמקורם הוא גורמים פרטיים ולא נאס"א או צבא ארה"ב, אותם גורמים המתרחשים לאירועים המדוברים ובכך מקשים על עולם המדע להתייחס לתצלומים באופן כזה או אחר.

מכאן ממשיך ד"ר ונדל ומתייחס לסוגיית העב"מים באופן כללי ומזכיר מחקר שבוצע בארה"ב לפני כשלושים שנה ובו רואיינו אלפי אנשים שטענו כי חזו בעב"מים, אך בסופו של המחקר, שהוא עצמו היה בו עמית מחקר, התברר ש-99 אחוזים מהמקרים ניתנים להסברים שונים, החל משרלטנות דרך טעויות אופטיות ועד תופעות אטמוספריות. לעומת זאת "אחוז אחד לא ניתן להסביר אבל זה עדיין לא אומר שהמקור של זה הוא משהו מחוץ לכדור הארץ".

לפני שהוא מבקש להסביר את גישתו השוללת אפשרות לביקורי חייזרים בכדור הארץ, מדגיש ד"ר ונדל ואומר כי הוא אינו יכול להגיד שהוא שולל את האפשרות לחלוטין שכן "במדע אין שלילה לחלוטין. תיאורטית יש אפשרות כזו, אבל טענתי היא שזה בלתי הגיוני מאוד מאוד".

"ראשית לגבי האפשרות שיש בכלל חיים מחוץ לכדור הארץ – יש כאן חדשות טובות לאוהבי הספקולציות הללו. פרסמתי לפני כשנתיים מאמר מדעי שטוען שבעקבות גילוייו האחרונים של טלסקופ החלל 'קפלר' שגילה הרבה מאוד כוכבי לכת דומים לכדור הארץ מבחינת גודל ומבחינת הטמפרטורה, מתחזק מאוד הסיכוי להתפתחות חיים במערכות שמש אחרות. השורה האחרונה של המאמר הזה היא שאנחנו מצפים למצוא ביולוגיה, אפילו פרימיטיבית, במערכות שמש אחרות במרחק לא גדול מאיתנו – כלומר 10 עד כמה עשרות שנות אור. לשם השוואה נזכיר שהכוכב הקרוב ביותר אלינו נמצא במרחק של ארבע שנות אור. במונחים אסטרונומיים זה לא מרחק גדול בהתחשב בכך ששביל החלל קוטרו מאה אלף שנות אור".

"אם כן יכול להיות שנמצא חיים בכוכבים הקרובים ביותר, אבל מצד שני מדובר במערכות חיים פרימיטיביות ביותר. באותו מאמר הראיתי שהסיכויים להתפתחות תרבות, שרידות של תרבות ויכולת יצירת קשר איתה הוא קטן הרבה יותר. אם יש תרבויות כאלה המרחק גדול הרבה יותר, אולי במרחק של אלפי שנות אור. אבל זה הרבה יותר ספקולטיבי. הרבה יותר קל לנו להגיד מה הסיכוי שנמצא ביולוגיה פרימיטיבית".

באשר לאפשרות למציאת תרבות מפותחת יותר מזו שלנו אומר ד"ר ונדל שהסיכוי לכך הוא כמעט ולא קיים שכן המרחק לתרבות שכזו חייב להיות מרחק אדיר, כלשונו. עובדה זו מתבררת מההיקף שממנו קולט כדור הארץ גלי רדיו במאה השנים האחרונות. אם כי עדיין לא נשללת האפשרות שתרבויות מפותחות מאיתנו משתמשות בגלים אחרים ולא בגלי רדיו. כלומר "יכול להיות שאנחנו התרבות היחידה בגלקסיה ויכול להיות שיש תרבויות רבות שלא ניתן ליצור איתם קשר".

מחדד ד"ר ונדל ומבהיר כי כל זאת עדיין אינו מבהיר מדוע הסיכוי שיצור מעולם זר יגיע לביקור בכדור הארץ, ועל כך הוא אומר: "קל לי מאוד להסביר מדוע הסיכוי לביקור חייזרים בכדור הארץ הוא נמוך מאוד גם אם נניח שיש תרבויות נוספות בגלקסיה, ואני מניח שיש עוד מדענים ששותפים לכך, לפי ההערכות הנוכחיות של שכיחות הפלנטות הדומות לכדור הארץ, וכנראה שנדע בתוך שנים ספורות להגיד גם מספרים, כנראה שיש הרבה מאוד פלנטות עם מערכות חיים ביולוגיות פרימיטיביות, מערכות של חד תאים, כפי שהיו בעבר בכדור הארץ. כדורי ארץ שכאלה הם מאוד שכיחים ולא מושך במיוחד להגיע לאחד כזה, כי יש מיליארדים כאלה בגלקסיה.

מה שכן מושך זה ליצור קשר עם תרבות אחרת. לדוגמא, אם היינו בשלב מתקדם יותר טכנולוגית והיינו מסוגלים לזהות איפה יש חיים פרימיטיביים והיינו מגלים שיש עשרה מיליארד כאלה בכל שביל החלב והיינו מזהים באילו כוכבי לכת יש תרבויות מתקדמות שמשדרות גלי רדיו, לאיזה כוכבי לכת היינו מנסים ליצור קשר? לכוכבים המעניינים יותר מבחינה טכנולוגית ותרבותית. השאלה היא איך אנשים יכולים לראות אותנו מבחוץ", אומר ונדל ומסביר כי קיים מכשול משמעותי אחד בסיכוי הלוגי לסיכוי שליחת חוצנים מתרבות מתקדמת לכדור הארץ: "יש קץ' אחד – גלי הרדיו משודרים אצלנו רק מאה שנה ולפני כן לא הייתה טכנולוגיה כזו.

המרחקים שאליהם הגלים הללו הגיעו הם כמאה שנות אור. כלומר רק ברדיוס של כמאה שנות אור אנחנו יכולים לקלוט גלי רדיו ששודרו, אבל אם התרבויות הקרובות ביותר אלינו הן במרחק של אלפי שנות אור, הם עדיין לא גילו אותנו, וגם אם הם יודעים על קיומנו אז אנחנו עבורם אחת ממיליארדי כוכבי לכת שהתפתחו עליהם חיים. זה דבר שהוא לא מעניין במיוחד ובשביל מה לשלוח עד לכאן משלחת?".

לקראת סוף דבריו העריך ד"ר ונדל כי הסברים רציונאליים מסוג זה שהוא פורס ייאמרו על ידי הילארי קלינטון לציבור האמריקאי הרי שהסיכוי שהדברים ישכנעו מישהו ממאמיני התיאוריות הללו הוא סיכוי נמוך ביותר משום ש"לא כולם חושבים בצורה לוגית, ולא הלוגיקה שלי היא בהכרח הנכונה. אולי יש בה חורים שלא חשבתי עליהם, אבל אם תדבר עם מדענים רציניים, אני לא מאמין שיש בהם מי שמאמינים בקונספירציה שהחוצנים מתהלכים בינינו או חוטפים אנשים מאיתנו ומבצעים בהם ניסויים".

באשר לדבריה של קלינטון על כך שבעלה, ביל, בתקופת כהונתו כנשיא ארה"ב ניסה לחקור את הסוגיה והיא מתכוונת להמשיך בכך, אומר ונדל כי הדברים לא מוכרים לו אבל הם אומרים דרשני, "כי אם אין לנשיא ארה"ב גישה לחומר הזה אז אולי הוא לא קיים ואולי הוא לא נוגע לחוצנים. הרי אף אחד לא יסתיר מידע מנשיא ארה"ב, אלא אם כן נאמין בקונספירציה גדולה עוד יותר שבה בכירים ב-CIA יודעים דברים ולא מספרים לנשיא...".