יגאל גואטה
יגאל גואטהצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

חברי הכנסת יגאל גואטה (ש"ס) וקסניה סבטלובה (המחנה הציוני) פנו לשרת התרבות מירי רגב בדרישה שלא להעניק מימון להצגה ''פליישר'' בתיאטרון הבימה המכילה לדבריהם טקסטים פוגעניים נגד החרדים.

"בימים אלו שמחויבים אנו להרבות באהבת חינם מתמשך לו גל ההסתה כנגד המגזר החרדי ע"י הנהלת תיאטרון 'הבימה' שעובד על הצגה בימים אלו שבקטעים הנבחרים בה דברים קשים על מגזר שלם", כתב גואטה.

לדבריו, מדובר במחזה המכיל הסתה פרועה נגד החרדים. "הכאב המרכזי הוא הגיבוי והלגיטימציה שזוכים המפיקים והשחקנים בתיאטרון הבימה משרת התרבות של מדינת ישראל מירי רגב, אשר בחרה לא להגיב בנושא ההסתה ולא להפריע לחופש הביטוי לשחקני התיאטרון. אי תגובה קרי-גיבוי מוחלט להמשך הסתה פרועה נגד המגזר החרדי. ובמימון משרד התרבות והספורט".

גואטה הזכיר לרגב כי בעבר התערבה במקרים של הסתה נגד ציבור כזה או אחר. "גברת רגב. לפני מספר ימים תקפת את סגן הרמטכ"ל יאיר גולן על דברים קשים אותם אמר בנאומו והמלצת לו לשקול התפטרות. מספר לא מבוטל של אמנים, שחקנים, מנהלי פסטיבלים ועוד זכו לביקורות חריפות ממך כשרת התרבות.

"לפני כשנה תקפת שחקן חילוני שהגדיר את מצביעי הליכוד עדר בהמות. השתוללת מעל דוכן הנאומים. הייתכן שנשלם מכספי משלם המיסים הצגות העושים במימון זה קרדום כדי לחפור בו נגד המדינה? סיפרת בתקופת הקמפיין שאת גאה להיות ממנשקי המזוזות. וכיום כבר לא?

''אני קורא לך להתייחס לדברים הקשים שנאמרו בכובד ראש, זה יתחיל כהצגה, שבסופה ההסתה תתממש ותוביל להקצנה חסרת מעצורים. זה חופש שיסוי, לא חופש ביטוי ויפה שעה אחת קודם", הוסיף גואטה.

ח"כ קסניה סבטלובה מתחה אף היא ביקורת על התעלמות שרת התרבות מתכניה של ההצגה.  "שוב השרה רגב לא מבחינה בין חופש הביטוי לחופש השיסוי. ואני שואלת את השרה - מה יותר גרוע? הצגה שכתב מחבל, או הצגה שמזכירה ביטויים שנאמרו על יהודים בתקופות חשוכות בהיסטוריה?".

לדבריה, מדובר בהצגה בעלת סממנים אנטישמיים. "ההצגה משתמשת בביטויים אנטישמיים נגד חרדים, שלא היו מביישים מכונות תעמולה של משטרים חשוכים בתקופות חשוכות. בתאטרון הבימה כועסים, ובצדק, על קריאות 'מוות לערבים' ביציעים של בית"ר אך המוסר הכפול שלהם לא מאפשר להם להסתכל על הדבשת של עצמם".

"גזענות והסתה נגד חרדים, כמוה כהסתה נגד ערבים, ונגד כל קבוצה אחרת באוכלוסייה. גזענות נגד כל קבוצה שהיא, פועלת נגד כולנו, ומחטיאה את אחת המטרות העיקריות בשמן הוקמה מדינת ישראל - להיות בית סובלני ומכבד לכולנו: עולים וותיקים, יהודים וערבים, חילונים וחרדים. אם חברה חפצת חיים אנחנו, עלינו לעשות כל דבר אפשרי ומעבר לכך כדי לחסל את נגע הגזענות ושנאת האחר", אמרה.

מתיאטרון ''הבימה'' נמסר בתגובה: "התיאטרון הלאומי הבימה שב ומביא אל מרכז הבמה קונפליקט חברתי. תפקידו ומחוייבתו של הבימה כתיאטרון לאומי הוא להציב מראה למציאות בה אנו חיים ולעורר דיון ציבורי ודיאלוג בין הזרמים השונים בחברה הישראלית.

"'פליישר' עוסק ביחסי חרדים-חילונים ומשרטט דרמה המבטאת את השסע שבין זרמים אלו. חלק מן הציטוטים כלל אינם מופיעים בהצגה (כפי הנראה הושמטו בעבודת העריכה של המחזה לקראת הצגתו) וחלקם מובאים בקונטקסט דרמטי שחשוב להבינו בהקשר הכולל''.

עוד אומרים בתיאטרון כי ''צפייה במחזה כולו מעידה על הקפדה ואיזון של הקולות המושמעים בו וזאת בכדי שהשיח יוכל לבטא את העמדות השונות של כלל המעורבים בדרמה חברתית זו".