שר החוץ הגרמני. חושש ממשבר דיפלומטי
שר החוץ הגרמני. חושש ממשבר דיפלומטיצילום: לע"מ

האם גרמניה וטורקיה בדרך למשבר דיפלומטי חריף או אפילו ניתוק היחסים ביניהן?

בתחילת חודש יוני אמורים חברי הבונדסטג - הפרלמנט הגרמני, להצביע על הצעת חוק שתגדיר את רצח העם הארמני כ"שואה", צעד שבאנקרה כבר מזהירים כי יביא למשבר דיפלומטי חריף בין שתי המדינות.

בשנת 2015 אישרו חברי הפרלמנט הגרמני הצעת טיוטה לחוק שיקבע כי המינוח הרשמי לרצח הארמנים בשנת 1915 הוא "שואה". חברי הפרלמנט הודיעו כי יעבירו את הצעת החוק לניסוח סופי ולאחר מכן יצביעו עליו שוב.

בשבוע שעבר הודיע חבר הפרלמנט הגרמני אלברט ויילר במהלך ביקור בארמניה, כי הבונדסטג יצביע על הנוסח הסופי של הצעת החוק בתחילת יוני.

ההודעה עוררה זעם עצום בטורקיה. ראשי השלטון באנקרה קראו לפני מספר ימים לחברי הפרלמנט הגרמני "לנהוג בהגיון", כלשונם - ולא לאשר את הצעת החוק שתכיר בשואת הארמנים.

"אנו עוקבים אחר הכוונות להעביר את הצעת החוק ולבצע 'פוליטיזציה' של ההיסטוריה. הפוליטיקאים האלה מסבכים את הנושא בצורה משמעותית. רצח עם הוא לא נושא שניתן להשתמש בו עבור מטרות פוליטיות", אמר דובר משרד החוץ באנקרה טניו בילגיץ'.

על פי מקורות במשרד החוץ הטורקי, אם יעבירו חברי הפרלמנט הגרמני את הצעת החוק, טורקיה מתכוונת להשיב את שגרירה מברלין - ולבטל את הסכם חילופי הפליטים שנחתם לאחרונה בין טורקיה והאיחוד האירופי.

שר החוץ הגרמני, פרנק-וולטר שטיינמאייר אמר כי הוא מקווה שחברי הפרלמנט יחליטו לדחות את הצעת החוק ולא להכיר בשואת הארמנים.

"אני חושב שזה יהיה לא חכם לסכן את כל הקשרים הדיפלומטיים. גם אם חברי הפרלמנט יחליטו להעביר את הצעת החוק - זה לא יפתור את הדיון הארוך סביב הנושא הזה" אמר שטיינמאייר.

כזכור, בשנת 1915, במהלך מלחמת העולם הראשונה, נרצחו בין מיליון למיליון וחצי ארמנים על ידי האימפריה העותמאנית. הטורקים מסרבים להכיר ברצח העם כשואה - ומאיימים בניתוק היחסים עם כל מדינה שתעשה זאת.