"התרגיל המסריח" של רשתות הפארם

הפרסומים מבטיחים עשרות אחוזים הנחה ברכישת בשמים – אך כאשר מגיעים לקופה התמונה אחרת.

תחקירנית "כלכלי בלילה עם שרון גל" בערוץ 20, רינת ספיבק, יצאה עם מצלמה נסתרת לרשתות הפארם ובדקה האם ההבטחות תואמות את המציאות.

בימים האחרונים רשת 'סופר פארם' מפרסמת מבצע המבטיח כי על כל קנייה ב-100 ש"ח תקבלו הנחה של 20 ש"ח וההנחה בכפולות, אם קניתם ב-200 ש"ח תקבלו הנחה של 40 ש"ח וכן הלאה, אלא שבחנות מגלים שאותם מוצרים שבמבצע מתומחרים בצורה לא עגולה: 99 ש"ח, 199 ש"ח וכו' כך שחסר שקל אחד על מנת ליהנות מההנחה. על מנת לקבל את ההנחה תאלצו לקנות עוד בושם.

"יש לך הנחה נוספת", אמרה לתחקירנית דיילת היופי בסופר-פארם. "מכל מאה שקלים יורדים 20 ש"ח". "אבל הבושם הזה עולה 99 שקלים", אמרה התחקירנית. הדיילת שהופתעה בעצמה מהסוגיה השיבה: "אז בואי נראה אם ירדו 20 שקלים, זה באמת מעניין, כי חסר פה שקל". השתיים ניגשו לקופת הסניף שם הקופאית, גם היא מבולבלת מדקויות המבצע, ניסתה בכל זאת להעביר את הבושם אך גילתה כי ההנחה לא מתקבלת במחשב: "לא, אבל... אם את קונה למשל לק ב- 10 שקלים בנוסף כדי להגיע ל- 100 שקלים...".

הקופאית ניסתה להוסיף לק בשווי 10 שקלים וגילתה שגם זה לא עוזר למימוש המבצע: "גם לא. עוד בושם..". "רק עוד בושם? אבל אם אני מוסיפה מוצר אחר שגורם לי להגיע למעל 10 שקלים?". "לפעמים מבצע של בשמים זה רק בשמים עצמם", השיבה הקופאית." "אז כדי לקבל את ההנחה אני חייבת לקנות שני בשמים? ", שאלה התחקירנית. "או בושם שעולה 200 ₪ עגול או 100 ₪ עגול". "אבל יש עגול?". "זו הבעיה... שלא...", השיבה הקופאית.

רשת נוספת שמציעה מבצעים לוטים בערפל היא רשת 'המשביר לצרכן'. הרשת מפרסמת רשימה של בשמים ספציפיים בחצי מחיר ובנוסף על כל קניה ב-250 ש"ח מקבלים הנחה של 50 ש"ח אלא שכאשר מגיעים לחנות מגלים שעל רוב הבשמים המבצע כלל לא תקף.

המבצע תקף רק על בשמים שבמדבקת המבצע שעליהם רשומה הנחה באחוזים. על רוב המוצרים רשום מחיר על המדבקה כך שהמבצע כלל לא תקף. "מה שיש כאן זה מחיר סופי, אין כפל מבצעים", הסבירה דיילת המשביר. "כל מה שכתוב עליו בעצם שיש עליו את המבצע הזה, זה לא באמת תקף?, שאלה תחקירנית "כלכלי בלילה". "אז כתוב...", השיבה הדיילת.

"זה קשה, פשוט כי מה שהם רושמים... אף אחד... כתוב מ- 250 ₪... ואיפה כתוב שאין כפל מבצעים? לא כתוב! בגלל זה אנחנו מסבירים, אבל כשמישהו לבד בא הוא לא מבין. הם לפעמים רושמים בצורה שאנחנו (המוכרים) בקושי מבינים. זה כן, זה לא. איך לדעת? פה רשום מחיר, זה לא. זה משתתף. כשמתחיל מבצע, היום הראשון בשבילנו הוא עונש. הקופה לא נותנת, אף אחד לא יודע...".

רשת 'סופר פארם' מסרה בתגובה: "המבצע המדובר הוצע במחלקת הקוסמטיקה על בשמים, איפור וטיפוח עממים והוענק בנוסף להנחות עמוקות אחרות, מהן נהנים כלל הלקוחות".

רשת 'המשביר לצרכן' מסרה בתגובה: "במשביר כרגע 2 סוגים של מבצעים: בשמים במחיר נטו הטוב והמשתלם בשוק ובשמים בהנחות משתנות מ-20% ועד 70% הנחה שעליהם ניתנת הטבה נוספת של 50 ש"ח מתנה על קניה בסך 250 ש"ח. הטבה זו היא לאחר כפל הנחות על כל המבצעים הקיימים. הרשת הובילה מהפיכה במחירי הבישום בישראל וכך תמשיך".