מחויב לפעול למען ההתיישבות. יהודה גליק בהשבעתו בכנסת אתמול (ד')
מחויב לפעול למען ההתיישבות. יהודה גליק בהשבעתו בכנסת אתמול (ד')צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

למרות החשש שעיכובים פרוצדורליים הנוגעים להליך הוויתור מרצון של יהודה גליק על אזרחותו האמריקנית, התקיימה לבסוף השבעתו של גליק כחבר כנסת במועד שנקבע לכך מראש, אתמול (ד') בשעות הצהריים. כשנה וחצי בלבד לאחר שנפצע באורח קשה מאוד מכדורי מחבל מתנקש עלה גליק על דוכן הכנסת והצהיר אמונים למדינה ולכנסת.

"לפני הבחירות בוודאי לא ציפיתי לזה", מספר גליק ל'בשבע'. "לא ציפיתי גם לפני שנה ותשעה חודשים, כששכבתי בטיפול נמרץ. אפילו אמרתי בעבר שאני מתמודד רק לאחר שהתחייבתי לאשתי שמדובר במקום לא ריאלי. והנה הוא הפך לריאלי באופן די מפתיע. גם אחרי הבחירות לא ממש האמנתי שהיום יבוא, אבל הוא בא וברוך השם הקב"ה בחר אחרת".

"ביום האחרון שלי כ'אדם חופשי' הלכתי להתמנות לשליחות במקום שבו הקב"ה בחר לשכן שמו שם – ועליתי להר הבית", מוסיף גליק.

ועל העלייה הזאת ספגת הערה מראש הממשלה.

"כל ההערה נופחה מאוד, משום שאחרי שזה פורסם קיבלתי הבהרה מאחד מהעוזרים שלו שהדברים נאמרו בחיוך וממש לא בנזיפה. גם כשהוא אמר לי את זה לא חשתי נזוף. נהגתי כאן לפנים משורת הדין. תיאמתי את הביקור עם השר לביטחון פנים והתזמון תואם מול המשטרה לפרטיו".

ומרגע שאתה בכנסת – ויתרת על העלייה להר?

"אני לא נכנס לכנסת כדי לריב. ברגע שאתה נכנס לפוליטיקה, אתה יודע שזה משחק קבוצתי ולא סולו. אני שם כדי לעבוד עבודת צוות וכדי להיות ממושמע כפי שתמיד הייתי כל חיי, ולשחק במסגרת הכללים וההוראות. עם זאת, אני בהחלט אפעל לשינוי הגזירה. חלק נכבד מהעשייה שלי בכנסת יהיה בנושא הקרוב ביותר ללבי".

בנושא הר הבית אתה איש ימין וליכודניק טיפוסי, אבל בנושאים אחרים קצת פחות.

"אני לא יודע מה זה ליכודניק טיפוסי. היופי של המפלגה הוא במגוון הדעות בה. אני בוחן כל דבר לגופו. אני חושב שאני אוהב עצום של עם ישראל וארץ ישראל ומאמין גדול במהלך הגאולתי שאנחנו נמצאים בעיצומו. אני לא יודע מה זה ימין מובהק. אני לא מחזיק בדעות של ברוך מרזל ואיתמר בן גביר, ומשתדל להיות ענייני בכל דבר".

עם זאת גליק ממהר לציין את השיוך שלו. "נבחרתי כנציג מחוז יהודה ושומרון וזה הטיקט שעליו אני יושב. אני בהחלט חייב לעשות הכול למען ההתיישבות ביהודה ושומרון – שהאזור יגדל ויתפתח, ולהסיר חסמים במגוון תחומים. אהיה מגויס לנושא הזה, כי על זה נבחרתי".

יש לך גם עמדה מפתיעה בנושאי דת ומדינה.

"מי שרוצה רבנות ראשית לא יכול לנהוג בחומרות שהוא מחמיר על עצמו בבית. אתה עוסק בציבור גדול ואתה חייב להיות כבית הלל. לדוגמה, לגבי עניין הנישואין אני בהחלט חושב שאנחנו צריכים להיות כמה שיותר ידידותיים. אני בהחלט תומך בזה שהנישואין יהיו על ידי הרבנות הראשית ויבוצעו כהלכה, ואין טעם למשהו אחר. אבל אני חושב שגם הרבנות צריכה להיות כמה שיותר בפתיחות. בין השאר הצעתי שהדרישה שמסדר הקידושין יהיה רב – שאין לה יסוד הלכתי - אפשר לוותר עליה. אפשר לעשות קורס למסדרי קידושין – כמו שיש קורס למוהלים שאינם חייבים להיות רבנים – ולאפשר לכמה שיותר אנשים להעמיד חופה וקידושין, ובלבד שהכול ייעשה על פי ההלכה. זה דבר שאפשר לבוא בו לקראת הציבור".

גליק גם מתייחס לסוגיית נשות הכותל ואומר: "איפה זה פוגע ביראת שמיים של הכותל שיש כמה נשים שמניחות תפילין בצד? אני חושב שהתופעה שלהן הועצמה בגלל המאבק נגדן. אני מאמין שאישה שרוצה להתפלל עם טלית עושה זאת באמת מתוך יראת שמיים, כי אני נותן אמון באנשים. למה זה צריך להפריע למישהו?".

הוא מסכם את ההתייחסות לנושא במילה על מי שאינם אורתודוקסים: "הרפורמים הם יהודים וצריך בהחלט להתייחס אליהם כיהודים ולא להחרים אותם, אבל אנחנו צריכים להקפיד על גדרי ההלכה".