המלחמה על בית הדין הגדול

כבר תשע שנים שלא מונה אף לא דיין אחד לבית הדין הגדול. מתי יפסיקו להסתכל על צבע הכיפה של הדיינים? דעה.

ד"ר שלמה קרעי , י"ח באייר תשע"ו

המלחמה על בית הדין הגדול-ערוץ 7
שלמה קרעי
צילום: עצמי

עברו תשע שנים שבהן לא מונה אפילו לא דיין אחד לבית הדין הגדול. בכל הזמן הזה, ממשלות קמו נפלו, מפלגות צצו והתפרקו, אך כל הניסיונות למנות דיינים חדשים עלו בתוהו.

מהו בית הדין הגדול? בית הדין הגדול הוא ערכאת ערעור של מערכת בתי הדין הרבניים בישראל על בתי הדין האיזוריים. מערכת בתי הדין הינה רשות שיפוט עצמאית, ואינה כפופה לבית המשפט העליון.

למען האמת, ערעור על פסק בית דין בפני בית דין אחר איננו פשוט הלכתית, ולא היה מקובל בעם ישראל.

כיצד הוקם בית הדין הגדול? המנדט הבריטי סירב לאשר לרבנות אוטונומיה שיפוטית אא"כ תהיה לה מערכת ערעורים, והפתרון היה בית הדין הגדול.

במשך שנים רבות ישבו גדולי ישראל מכל החוגים בבית הדין הגדול, בלי שמינוי הדיינים לבית הדין הגדול עורר עניין רב לציבור הרחב, כי לא היה מי שירוויח ממנו.

המצב כיום שונה בתכלית. סאגת מינוי הדיינים היא עסק ביש של ממש. סגירתו של בית הדין הגדול בהחלט עומדת על הפרק בבג"ץ. הדיינים הותיקים פרשו לגמלאות, ובעקבות כך בית הדין חדל לתפקד.

כדי לפתור זאת וכדי לעקוף את פלונטר הוועדה, הרב יצחק יוסף, השתמש בזכות השמורה לו מכוח החוק למנות זמנית דיינים על מנת יאיישו את בית הדין הגדול. אך בזאת לא תמה הסאגה. בג"ץ פסל את המינוי, כיוון שעל פי החוק מינוי זמני תקף לשנה בלבד, והורה לוועדה למנות דיינים כמינוי קבע בדחיפות.

חברי הוועדה משכו זמן, עשו שרירים, הישיבות התפוצצו – ופתרון אין. השומע את טענות חברי הוועדה, יחשוב שגורל היהדות עומד על הכף. צד אחד מזהיר מפני דריסת רגל לרפורמים, והצד השני מזהיר מפני דריסת רגל לדיינים אשר בזים לנשים עגונות.

והאמת? הכל פיקציה. שבעה דיינים אמורים להתמנות, כל המועמדים לתפקיד הינם דיינים מכהנים שזוכים לקונצנזוס רחב. יש הסכמה שיהדות התורה תבחר שניים, ש"ס תבחר שניים והבית היהודי תבחר שניים.

כל הסערה היא סביב זהות הדיין השביעי. מי המפלגה שתוכל להוכיח שהיא כופפה את המפלגות האחרות. משיקולים יח"צניים, המפלגות עושות דמוניזציה או רפורמיזציה למועמדים של המפלגה המתחרה.

המפלגות הצליחו לשכנע את כולם כמה ההחלטה היא גורלית, כמה האויב הוא מסוכן, כמה אנחנו על סף נקודת האל-חזור. הן מרוויחות כך הזדהות והתלכדות בתוך המחנה פנימה, ומצליחות להדחיק מסדר היום בעיות וכישלונות שלהן בנושאים חשובים לאין ערוך.

אנו בימי ספירת העומר. על צבע כיפת הדיין השביעי לא ייחרב העולם, אך על שנאת חינם בהחלט כן. חברי וועדה יקרים, די למניפולציות! די לשסות את שומרי המצוות אלו באלו!

ד״ר שלמה קרעי הוא בוגר ישיבות ״כסא רחמים״ ו״מרכז הרב״.​