"השגריר דנון בעצרת האו"ם
"השגריר דנון בעצרת האו"םצילום: קים הוטון

באו"ם יפתח מחר (שלישי) כנס מיוחד בניצוחו של שגרירנו באו"ם, דני דנון, וגולת הכותרת שלו היא המאבק בתופעת החרם נגד ישראל.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר השגריר דנון על הכנס והצפוי להיות בו וגם מתבקש להתייחס לסערת כניסתו של אביגדור ליברמן לממשלה.

בראשית דבריו מספר דנון על ההשתתפות הרחבה הצפויה בכנס. "מדובר בכנס חסר תקדים שבו ישתתפו אלפיים סטודנטים מארצות הברית ואורחים מכל העולם. אנחנו מבקשים להעביר בו מסר ברור שאנחנו מתכוונים להיאבק בחרמות ולנצח. העובדה שכנס כזה מתרחש בעצרת האו"ם היא בעלת חשיבות רבה".

מוסיף דנון ומספר כי במהלך הכנס יקבלו המשתתפים כלים מידיהם של מרצים משפטנים על מנת להתמודד עם תופעת החרם כפי שהיא מתגלית בקמפוסים, עורכי דין יסבירו על נושאי חקיקה ואנשי ציבור ידווחו על דרכי המאבק השונות מול התופעה.

"אנחנו אומרים שאנחנו עולים למגרש כדי להיאבק בחרמות והעובדה שעשרות ארגונים יהודים באים ועובדים יחדיו למאבק זה דבר תקדימי ואני מאמין שננצח".

על עצם הנכונות של האו"ם לאפשר את קיומו של אירוע שכזה מספר דנון: "המדיניות שלי באו"ם היא ליזום, ואני יוזם כמעט בכל שבוע מהלך ולא רק לבלום יוזמות של האויבים שלנו. כך היה לקראת יום העצמאות וכך לקראת פסח, גם אז אירוע בתוך האו"ם, וגם האירוע מחר הוא משמעותי כשאנחנו מעבירים את המסר בתוך האו"ם".

"אנחנו נמצאים במו"מ מתמיד מול נציגי האום ולא תמיד מסכימים. לפני מספר שבועות ניהלנו מאבק על תערוכה שבה דרשו שנצנזר תמונות של ירושלים והציונות. לא ויתרנו עד שהתערוכה הוצגה במלואה. גם כאן האירוע עורר הדים ומדינות שונות ניסו למנוע את האירוע אבל אנחנו לא מוותרים והמסר שיעבור לתומכים והיריבים שלנו הוא שאנחנו כאן כדי להיאבק ולנצח".

מוסיף לכך דנון ואומר כי אירוע שכזה עובר את אישור המנגנון הקיים באו"ם, והמאבק האמיתי מתחיל לאחר אישורו של האירוע, שאז מתחילה הפעלת לחץ בינלאומי על המוסדות השונים בדרישה לבטל את האירוע "ואז מתחיל המאבק. אנחנו לא מוותרים. יש מכתבים ולחצים אבל גם אנחנו יודעים להיאבק".

על היעדים שהוא מציב לאירוע שכזה, אומר דנון כי "קודם כל, אני מאמין שאפשר לנצח. יש כאן מגמות שונות. יש שסבורים שצריך להתעלם ולתת לתופעה להיעלם. אני לא מסכים. אני חושב שצריך להיאבק ולאחד כוחות, והכנס הזה הוא יריית פתיחה למהלכים נוספים לחיזוק הפועלים נגד תופעת החרם. העובדה שארגונים יהודיים, שביום יום כל אחד פועל לעצמו, הסכימו לשתף פעולה תחת מטריה אחת זה נותן לנו כוח לקראת המשך הדרך".

על הדרך לכינוסם של כל הארגונים הללו מספר דנון ומציין כי "זה לא היה קל. אני חייב להודות בכך. אני חושב שההבנה שהנושא הזה חשוב גרמה להם להתעלות מעל הויכוחים הקטנים והיומיומיים. אנחנו לא מסכימים על הכול. ישבו בחדר אנשים שבדרך כלל מתווכחים על נושאי דת, יחס לישראל אבל בנושא המאבק בחרם האמירה הברורה היא שאנחנו מאחדים כוחות במאבק כדי לנצח את שונאי ישראל".

ואולי בכלל מדובר באנטישמיות מובנית וכל הכנסים לא יעלו ולא יורידו? דנון מסכים לראשיתם של הדברים, להגדרת תופעת החרם כצורתה של האנטישמיות החדשה, אך אינו מסכים לכך שיש לוותר על המאבק. "אפשר לנצח ולהוביל מהלכים. גם באו"ם עברה בשנת 75' החלטה מבישה שהשוותה בין הציונות לגזענות.

''זה היה הרגע הנמוך בהיסטוריה של האו"ם, אבל בשנת 91' ישראל וידידיה הצליחו לשנות את ההחלטה הזו. לכן אני סבור שיש כאן אנטישמיות אבל אפשר לנצח אותה ואני מאמין שנעשה זאת".

עוד נשאל דנון כיצד הוא מתמודד עם הטענה שנשמעת בישראל ובוודאי בארה"ב ולפיה אולי כל תופעת החרם היא חלק ממאבק לגיטימי נגד הכיבוש הישראלי ובעד הקמתה של מדינה פלשתינית, ולאחר שכמעט חמישים שנה הכיבוש לא הופסק ומדינה כזו לא קמה אין ברירה אלא לקדם את מהלך החרם.

"זו בדיוק המסכה שאנחנו מתכונים לחשוף מחר ממעל ארגוני הBDS", אומר דנון וקובע: "הם לא מתעסקים בבעיות הפלשתינים או בקידום שלום. הם מתעניינים רק בפגיעה במדינת ישראל ונוכיח זאת. הם לא מדברים על מדינות אחרות ומצוקות של אחרים אלא רק נגד מדינת ישראל.

''מדובר במסע תעמולה רצוף שקרים מכוונים שעלול לפגוע בישראל. לדוגמא ההחלטה להקים רשימה שחורה של עסקים שעובדים עם יהודה ושומרון, רמת הגולן וירושלים. זו רשימה שהאו"ם הולך לממן אותה. לכן אי אפשר להתעלם. מדובר במאבק אמיתי ואם לא נפעל יהיו עוד ארגונים ועוד רשימות. זה הזמן להתעורר ולהילחם".

לקראת תום הדברים התבקש השגריר דנון להתייחס גם לסערת כניסתו של אביגדור ליברמן לממשלה, ולדבריו הוא אמנם אכן עוקב אחר המתרחש בפוליטיקה שלנו אך "בעולם הדיפלומטי לא ממש עוסקים בזה כמו שאנחנו עוסקים בזה. כאון באו"ם עוסקים בוועידה הבינלאומית בצרפת, בדו"ח הקוורטט שיתפרסם בימים הקרובים ועוד, אבל ההרכב הפנימי שלנו מעסיק אותנו ופחות את האנשים באו"ם".