ד"ר אורי גולדברג
ד"ר אורי גולדברגצילום: ישראל הדרי

האם דאע״ש נלחם כעת את קרב חייו? התשובה פשוטה כמו שהיא מסובכת. בפשטות, לא.

המדינה האסלאמית היא לא מדינה רגילה. אין בה עם מוגדר שקשור לשטח מסוים, כמו שאנחנו מכירים בכמעט כל מדינה אחרת. המדינה האסלאמית לא בוחלת בשליטה על שטחים ויש לה גם בסיס במצוקות מקומיות של סונים בעיראק ובסוריה.

אבל בראש ובראשונה, המדינה האסלאמית היא רעיון. המתקפה נגד דאע״ש יכולה בהחלט לעלות לו בשטחים חשובים ומשמעותיים, אבל היא תתקשה מאד להכריע את הרעיון.

עכשיו נסבך קצת יותר. רעיון המדינה המערבית לא מתאים בכלל למושגי היסוד הפוליטיים של האסלאם הקלאסי, זה שבוקע מגרונם של מנהיגי דאע״ש. המודל האסלאמי המקורי לא מגולם בנוכחות של בני עם בשטח, אלא בסדר פוליטי-אמוני חובק כל, כזה שירד מהשמיים. כוחו של הסדר הזה טמון בכך שהוא גם הכי גדול וגם הכי קטן.

הוא מתאים לכל העולם, כי הוא אלוהי במקורו ונכון תמיד. ומצד שני, הסדר הזה חייב לפעול בעולם האמתי. הוא מספק לנתיניו יציבות מלאה ככל האפשר, ממים וביוב דרך סחורות בשוק ועד תכנית לימודים בבתי הספר. לכן, בכל מקום הוא פועל מתוך מודעות מלאה להקשר המקומי.

הכי גדול והכי קטן, הכי עקרוני והכי מוחשי - זה סוד כוחה של המדינה האסלאמית. הכללים לא משתנים אף פעם, אבל הביצוע שלהם מתאים את עצמו לאינסוף הקשרים וניואנסים. החליפות עליה הכריז אבו בכר אל בגדאדי היא יצירה בהתהוות. האופק שלה הוא שליטה בעולם כולו, אבל בעת ובעונה אחת היא מחויבת לנהל נכון כל מקום שהיא שולטת בו. החליפות שואפת בו זמנית הכי למעלה והכי למטה. התנועה בשני הכיוונים היא זו שמגדירה אותה ונותנת לה תוקף מוסרי ודתי.

לכן, המתקפה המערבית משמעותית מבחינה לוגיסטית, אבל ספק גדול אם תרסק את דאע״ש. המדינה האסלאמית היא רעיון, מודל של סדר פוליטי ואמוני, הרבה לפני שהיא ארגון טרור. הסדר שבשמו היא פועלת רואה את עצמו רלבנטי לעולם כולו ושואף לכך. מצד שני, הוא תקף ובעל משמעות רק אם הוא פועל במקומות מוחשיים. גם אם יכבוש המערב את רקה ומוסול, תוכל המדינה האסלאמית לקרום עור וגידים במקום אחר.

היא מאיימת על ביטחונם הפיסי של אזרחי המערב, אבל זה לא האיום העיקרי שלה. היא מפחידה בעיקר מכיוון שהיא מציבה אלטרנטיבה כבדת משקל לסדר הפוליטי המערבי ולרעיון הריבונות שהוא מציע, גם לפרט וגם לכלל. זו תנועה מהפכנית אמתית שרוצה ויכולה לפעול בכל מקום. אובדן של שטח כזה או אחר לא יוכל להשמיד אותה.

ד"ר אורי גולדברג הוא מומחה לאיסלאם שיעי וטרור עולמי, המרצה בחוג לאסלאם ומזרח תיכון במרכז האקדמי שלם.