שולי מועלם
שולי מועלםצילום: הדס פרוש / פלאש 90

החוק לאיסור הפליה מחמת מגורים של יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם-רפאלי הגיע היום (שני) לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת.

החוק נועד לתקן את המצב בו תושבי הפריפריה, יהודה ושומרון ובערים הערביות שבתוך שטחי הקו הירוק אינם מקבלים שירות ככלל אזרחי ישראל. דבר זה בא לידי ביטוי בכך שגורמים מסחריים מסרבים לספק שירות או שגובים תעריפים חריגים עבור שירות ביישובים אלו.

בדיון השתתפו גם חברי הכנסת הערבים שהתנגדו לחוק, ביניהם ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) שדרש שהחוק לא יאסור את הפלייתם של יהודים הגרים ביהודה ושומרון.

"החוק הזה מנציח את הכיבוש וכל עוד הוא מכליל את המתנחלים אני אתנגד אליו", הכריז ג'בארין. ''לא נקבע בחוק הזה שבעל עסק חייב לעשות משלוח לאמריקה מסיבה ברורה - היא לא חלק ממדינת ישראל. גם המתנחלים שגרים בשטחים הכבושים אינם גרים בשטחי ישראל. אם אתם רוצים לדאוג להם, פשוט שלא יגורו שם".

ח"כ מועלם השיבה לו, "החוק מתנגד להפליה ואתם בוחרים להמיר הפליה אחת בהפליה אחרת. תפיסת העולם שלכם אבסורדית הרי החוק נועד למנוע גם הפליה במתן שירות כלפי ערבים ישראלים ואתם בוחרים להתנגד לחוק שמועיל לציבור שלכם וזה רק במחיר של לפגוע במתנחלים.

"ההיגיון שלכם אומר לדפוק את תושבי יהודה ושומרון היהודים גם במחיר שיפגע בערביי אום אל פאחם".

צילום: עזרא גבאי

נציין כי יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) וחבר הכנסת חיים ילין (יש עתיד) הביעו תמיכה מלאה בחוק.

הצעת החוק לאיסור הפליה בשל מקום מגורים קובעת כי בתי עסק המונים מאה עובדים לפחות ומצהירים כי הם נותנים שירות לכל רחבי הארץ, יהיו חייבים לספק שירות באופן שווה בכל הארץ.

למעשה החוק לא יחול על עסקים קטנים אלא על רשתות וחברות גדולות. בעל עסק שיפר את החוק עשוי להסתכן בתביעה מצד הלקוח בסך 50,000 ש"ח גם ללא הוכחת נזק.