באתר משמר הירדן הישנה שליד צומת גדות התקיים הטקס השנתי להנצחת המושבה, המתיישבים והלוחמים שעמדו מעטים מאוד מול סורים רבים מאוד במלחמת העצמאות.

"סיפורה של מושבת "העלייה הראשונה" משמר הירדן מיום ייסודה בשנת 1884 ועד כיבושה בידי הצבא הסורי והריסתה במלחמת העצמאות, הוא מסיפורי הגבורה המופלאים ביותר בתולדות הציונות, סיפור שלא זכה עד כה להארה וגילוי ראויים", אומר ההיסטוריון הצבאי אריה יצחקי, העומד בראש העמותה להנצחת משמר הירדן.

הטכס הממלכתי-צבאי המתקיים מדי שנה בתחילת חודש סיוון מנציח את נחישותם של המתיישבים החלוצים שהגנו עליה בגבורה עילאית, מול כוח עצום ורב של הצבא הסורי החמוש במיטב אמצעי הלחימה, ועושה צדק היסטורי עם משפחות גיבורי הציונות.

בטקס השנה השתתפו חיילי חטיבה 9, משפחות הלוחמים, צאצאי משפחות המושבה, אנשי הקרן הקיימת לישראל, בנות האגודה להתנדבות מחוז צפון וחברים מיישובי הסביבה.

לאחר הטקס הצבאי ואמירת קדיש של שמואל סגל מלוחמי משמר הירדן שהיה בשבי הסורי ואביו נפל על הגנת המושבה, החל הטקס האזרחי.

ראשון הדוברים, דובי אמיתי נשיא התאחדות האיכרים בישראל, ציין בדבריו את העוול שנעשה למושבה שלא שוקמה מחדש בסוף מלחמת העצמאות בעת חזרת אנשיה מהשבי, כי המאבק להנצחה נמשך זמן רב ועכשיו יש מאמץ של מספר גופים לתיקון העוול כאשר התאחדות האיכרים שלה קשר להקמת המושבה תירתם לעזור.

מח"ט 9, אל"מ שוקי ריבק, אמר כי החטיבה, קו ראשון חי"ר צעיר, פועלת לאורם של לוחמי משמר הירדן. הגבורה הבלתי רגילה של הלוחמים מעטים מול רבים מול הסורים הוא נכס ערכי שהחטיבה מאמצת, מכבדת את הלוחמים ורואה עצמה כממשיכה דרכם.

יו"ר מועצת יסוד המעלה, אילן אור, הדגיש את הקשר בין יסוד המעלה, שממנה יצאו מקימי משמר הירדן, ואמר כי חשוב מאד שהאתר יקום ויהיו בו מבקרים רבים שיביאו תנופת תיירות לאזור.

משה פייגלין, ראש מפלגת 'זהות', שנשא גם הוא דברים סיפר על הקשר האישי שהוא חש למקום כי אבות אבותיו היו ממייסדי המושבה, הוא שמח שעוול השכחת גיבורי המושבה יתוקן בקרוב וגם כאן יש להשיב עטרה ליושנה.

אריה יצחקי, יו"ר העמותה, סיפר כי גבורתם של אנשי המושבה באה לידי ביטוי במסמך המודיעין הסורי בו מדווח כי הקולונל איסטנבולי והרמטכ"ל הסורי חוסני זעים לא הבינו איך חמישים לוחמים עמדו כנגד 3000 חיילי הצבא הסורי כולל טנקים מטוסים ומקלעים, וטענו כי היו לפחות 800 לוחמים נוספים שברחו דרך מנהרה סודית לאיילת השחר. כשאכן הסתבר להם שהיו מעטים מאד נגד רבים חוסני זעים אמר שצריך לכבד ולהעריך את גבורתם ולחנך לאורם. נכון לעכשיו במדינת ישראל על אחת כמה וכמה צריך להנחיל את מורשת הגבורה של משמר הירדן לדורות הבאים, אמר יצחקי.

בנות האגודה להתנדבות מחוז צפון כתבו והציגו מסכת מרגשת ביותר - "לא נשכח" בדגש על גבורת היום יום, ההיאחזות בארץ ישראל למרות כל המכשולים וגבורת הלוחמות והלוחמים.

זוכרים במושבה
זוכרים במושבהצילום: דתיה יצחקי