הרב שלוש עם הרב עובדיה יוסף
הרב שלוש עם הרב עובדיה יוסףצילום: יעקב כהן

הרב ד"ר רצון ערוסי, רבה של קרית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית, נפרד היום (רביעי) מזקן הרבנים, רבה של נתניה הרב דוד שלוש, שנפטר בגיל 96.

"זה יום צער לישראל, כי הרב שלוש לא היה עוד רב, אלא רב ייחודי שנשא את נשיאותו ביד רמה והפעיל בסמכותיות עיר שלמה תוך דקדוק בנושא הכשרות והנישואין", אומר הרב ערוסי בראיון לערוץ 7.

לדבריו הרב שלוש רצה שרבני ישראל ייקחו אחריות ויפסקו. "זכיתי כרב צעיר לשבת לידו במועצת הרבנות הראשית. הוא היה כבר אז מזקני מועצת הרבנות ושמתי לב שהוא היה ייחודי בכך שרצה שחברי מועצת הרבנות הראשית יהוו מסגרת רבנית הנושאת ונותנת בכל עניין הלכתי ומכריעה ואומרת את ההלכה לבית ישראל.

"הוא לא הסכים עם התופעה שכל רב סומך על רב גדול אחר - ואומר שרב פלוני אומר כך וכך. הוא רצה שהרבנים ילבנו את העניין ויוציאו הכרעת הלכתית מתחת ידם".

הלווית הרב דוד שלוש
הלווית הרב דוד שלושצילום: נעם צרפתי

הרב ערוסי מזכיר את פסקיו יוצאי הדופן של הרב שלוש בנוגע ליהודי אתיופיה. "כידוע נחלקו הדעות בקרב בית ישראל בנוגע ליהודי אתיופיה - והכוונה לביתא ישראל, לא לפלשמורה. הרב שלוש דגל בכך שהם יהודים ולצורך כך רבנים בישראל היו מפנים אליו כל זוג של יהודים מאתיופיה שביקש להינשא. עד מהרה הוא שם לב שהוא הופך להיות מעין גוי של שבת ואת זה הוא לא סבל".

"הוא תקף את הבריחה והשתמטות של רבני ישראל מפסיקה הלכתית בנידון ואילץ את הרבנים הראשיים לישראל אז לקיים דיון מיוחד סגור בנושא הזה של יהודי אתיופיה", ממשיך לספר הרב ערוסי. "הוא ביקש מכל הרבנים לגבש את עמדתם ההלכתית בנושא - ולהגיע לדיון מיוחד וסגור שבסופו תתקבל ההחלטה. הוא בשום אופן לא היה מוכן שהרבנים יעדיפו לחשוש לאיסור בלי לדון ולקבל החלטה".

לדבריו הרב שלוש היה רב פוסק נועז. "הוא היא איש אמת וגאון בעל יכולת ניתוח תלמודית. את ספר השו"ת שלו הוא לא התחיל מהראשונים והאחרונים, אלא מהתלמוד ומפרשיו. הוא לא היה מחויב לשום דעה קדומה ונשא ונתן בעוז גם מול הרב עובדיה יוסף, בדברים שהיה חלוק עליו. הוא לא נשא פנים לאיש וחבל על דאבדין ולא משתכחין.

"אנחנו זקוקים לדמויות רבניות כאלה", מדגיש הרב ערוסי, "שהם גם תלמידי חכמים וגם מוכנים להתמודד עם הבעיות שנקרות בפניהם ולהכריע. נתפלל שלאחר לכתו נזכה לראות מאורות אחרים שיעצימו את הרבנות בישראל".