חשד שמדובר בהצתה. מטוס כיבוי מעל השריפה ברמת גלעד
חשד שמדובר בהצתה. מטוס כיבוי מעל השריפה ברמת גלעדצילום: שלומי בוצר

האש, שבתחילה נראתה כשריפת קוצים, הפכה עד מהרה לשריפת ענק. לשונות האש התקרבו במהירות אל הקרוואנים בקצה היישוב. התושבים התבקשו להתפנות מבתיהם, בין השאר בגלל הימצאותם של מוקשים ישנים באזור.

תושבים המתגוררים רחוק יותר נשארו תחילה לסייע בכיבוי האש, אך תוך זמן קצר התברר כי הדרך המובילה ליישוב חסומה בגלל האש. הם הובילו את כוחות הכיבוי שנלכדו בהר אל דרך צדדית שאינה בשימוש, ויחד עמם התפנו במהירות מהמקום.

שבעה עשר צוותי כיבוי ושישה מטוסי כיבוי עמלו כדי להשתלט על האש ולבלום את התפשטותה לכיוון היישוב הסמוך אלוני שילה.

לאחר כיבוי האש התבררו נזקי השריפה. ארבעה קרוואנים נשרפו כליל על כל הציוד שבהם. המשפחות נותרו בחוסר כול וללא קורת גג. עשר המשפחות האחרות המתגוררות במקום נאלצו אף הן לעזוב, מכיוון שכל תשתיות המים והחשמל קרסו. מקור השריפה עדיין לא ידוע, אך תושבים במקום מעריכים כי ישנה סבירות גבוהה שמדובר בהצתה, מכיוון שהאש החלה לבעור בחורש ירוק.

תושבי היישוב קרני שומרון והמועצה המקומית נרתמו מיד לסייע למשפחות, ודאגו להן לדירות אירוח ולציוד זמני. אספקת המים חודשה לאחר כמה ימים, ותרומות החלו להגיע מכל רחבי הארץ.

רמת גלעד עמדה לפני שנים אחדות בסכנת פינוי. ברגע האחרון הושג הסכם לפיו חלק מהקרוואנים במקום יועתקו למקום אחר ביישוב, ותוספות בנייה שאינן יבילות ייהרסו, ואכן בעקבות ההסכם הוסר איום הפינוי. אחד הבתים שנהרס ונבנה מחדש בעקבות הסכם זה היה ביתה של משפחת שהם, ממייסדי המקום. בזמן השריפה נשאר אחד מבני המשפחה במקום, גם לאחר שרוב התושבים והכוחות התפנו, חבט באש שהגיעה סמוך לקירות הבית ומנע מהבית להידלק ולהיהרס שוב.

"ברחנו כל עוד רוחנו בנו", תיארה תושבת המקום מיכל שהם את שהתרחש, "האש התפשטה במהירות והבנו שאם לא נצא עכשיו, לא תהיה דרך לצאת. יש משפחות שלא נותר להן כלום", היא מוסיפה, ומציינת במיוחד מכולה ובה מאות ספרי קודש, חלקם נדירים, של הרב שלומי גבאי, תושב המקום, אשר נשרפה על כל תכולתה.

גם חנות לבגדי יד שנייה שהייתה במקום נשרפה כליל. חלק מהקרוואנים ביישוב היו בבעלות פרטית, והשריפה גרמה לנזק שנאמד במאות אלפי שקלים.

יחד עם המאמץ לשיקום נזקי השריפה, נערכים ברמת גלעד לקליטה של משפחות חדשות בקיץ הקרוב. "למרות המראות הקשים והתחושה הקשה, אנחנו אופטימיים", אומרת שהם, "אנחנו חבורה מלוכדת, ויש לנו תחושת שליחות. אנחנו מקווים להרחיב את השורות".