זירת הפיגוע בשרונה. אמש
זירת הפיגוע בשרונה. אמשPhoto by Moti Karelitz/Flash90

מנכ"ל הפורום המשפטי לישראל, נחי אייל, שיגר הבוקר (חמישי) מכתב דחוף לשר הביטחון אביגדור ליברמן בדרישה דחופה להפעיל את החוקים הקיימים ולהרחיק את בני משפחות המחבלים שביצעו את הפיגוע אמש.

לדברי אייל, בספר החוקים של מדינת ישראל קיימות האפשרויות של הרחקת בני משפחות מחבלים, והעברתם בתוך שטחי יהודה, שומרון ועזה. הדבר אף מותר על פי הדין הבינלאומי, מוכר בדין הישראלי וכתוב בתקנות ההגנה לשעת חירום אשר תקפות עד היום.

בנוסף ציין אייל כי ניתן על פי החוק לשלול תושבות למחבלים שהנם תושבי ירושלים, כאשר לשר הפנים קיימת הזכות לשלילת מעמד של תושבות קבע. מחבל אשר מבצע פיגוע כנגד אזרחי ישראל בוודאי אינה עומדת לו הזכות לקבל מעמד תושב.

למכתב צורפה חוות דעת משפטית של עו"ד יוסי פוקס. לדבריו הצעדים הביטחוניים המוצעים כוללים פגיעה מידתית בזכויותיהן של משפחות המחבלים ללא צורך בשינוי חקיקה. "ראשי שב"כ בהווה ובעבר, מאשרים כי פגיעה בזכויותיהן של משפחות המחבלים, מהווה גורם מניעתי גם לטרור היחידים, שכן המחבלים עצמם מוכנים להיות שהידים אך אינם רוצים לגרום לפגיעה משמעותית בבני משפחותיהם. הפעלת הצעדים תרתיע את המחבלים הפוטנציאלים ותייצר אצלם דה-מוטיבציה לצאת ולפגע".

לדברי אייל, "הטיעונים כאילו הרחקת משפחות מחבלים דורשת חקיקה חדשה היא חסרת שחר, האפשרות החוקית קיימת אך מעולם לא נעשה בה שימוש. אנו מאמינים כי השימוש בכלים אלו כנגד המחבלים ובני משפחותיהם יחזק את יכולת ההרתעה של מדינת ישראל ויוריד את כמות הפיגועים. שר הביטחון אמון על ביטחונה של ישראל. אני קורא לו להפעיל את הכלים המשפטיים המוצעים שיגבירו את יכולת ההרתעה של ישראל ותוסיף לביטחונה".